Sumber antimateri yang kuat ditemui di dalam taufan daratan

Pada tahun 2015, sebuah pesawat Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional AS terbang melalui Taufan Patricia, yang terkuat dalam catatan. Di dalamnya ada alat pengesan untuk mengukur sinar-X dan nyalaan gamma, yang selain mereka merekam sesuatu yang baru. Para saintis menyebutnya "sinar positron terbalik, " dan ia terdiri daripada antimateri yang dihasilkan oleh taufan.

Sejak tahun 1994, pengesan sinar gamma ruang yang diletakkan di orbit sering mengesan sinaran sinar-gamma di bawah ini, di planet kita. Membandingkan data dengan keadaan cuaca, mereka menentukan sumbernya - siklon tropika yang besar. Di bawah fenomena tersebut, teori tersebut disimpulkan, di mana medan elektrik yang kuat yang disebabkan oleh kilat mempercepat elektron ke kelajuan cahaya hampir, dan mereka mula mengebom bahan di sekitarnya. Ini memaksa atom untuk memisahkan dan menghasilkan banyak elektron relativistik, sehingga prosesnya mendapat momentum dengan cepat.

Letupan tenaga menghasilkan sinaran gamma yang paling kuat, yang dicatat oleh pengesan dalam bentuk kilatan setempat. Walau bagaimanapun, fenomena ini juga mempunyai kesan sampingan: apabila inti atom terpecah, elektron dan antipartikel kembarnya, positron, diciptakan. Dan hanya pancaran positron yang jelas dicatat oleh instrumen di dalam pesawat yang terbang melalui Patricia. Itu ditunjuk tepat ke arah yang berlawanan dari ledakan sinar gamma - ke permukaan planet.

Teori ini telah mendapat pengesahan praktikal, arah baru penyelidikan telah dibuka untuk para saintis. Selama waktu yang telah berlalu sejak penerbangan pembuatan zaman, telah memungkinkan untuk membuktikan bahawa ribut petir yang kuat mampu menghasilkan antimateri, dan wilayah asal balok dapat berada pada ketinggian hanya 2-3 km. Oleh kerana diarahkan ke permukaan bumi, sangat mungkin untuk menangkapnya pada ketinggian 1.5 km, dengan memasang peralatan di bukit yang sesuai. Itu lebih mudah dan lebih selamat daripada terbang melalui taufan, dan oleh itu perburuan antimateri akan segera bermula di seluruh dunia.

WP-3D Orion terbang melalui Badai Patricia