Susu lipas dipromosikan sebagai makanan super

Syarikat Afrika Selatan Gourmet Grubb sedang bersiap untuk memasuki pasar dengan produk yang disebut "entomilk". Ini adalah turunan dari bahan yang disebut susu lipas yang menarik perhatian para saintis beberapa tahun yang lalu. Kemudian para penyelidik menyedari potensinya, tetapi mempersoalkan kemungkinan makan - apa yang berubah selama ini?

Sebilangan besar lipas bertelur, tetapi lipas kumbang Pasifik sangat penting. Betina melahirkan anak muda di dalam rahimnya dan memberi mereka makanan yang serupa dengan susu mamalia. Ini adalah kristal kecil yang mengandungi "set makanan": asid amino penting, vitamin, mineral, gula, dll.

Telah terbukti bahawa anak-anak spesies lipas ini secara signifikan melebihi kongenernya dari segi kadar pertumbuhan dan daya hidup. Dua tahun yang lalu, para saintis bahkan berjaya "memerah" lipas - untuk mengembangkan kaedah untuk mengeluarkan susu tanpa membahayakan serangga. Namun, dari ratusan lipas, hampir 100 gram bahan itu dikeringkan, yang segera diakui berbahaya bagi manusia. Sebenarnya, ini adalah pekat, dan ini bertujuan untuk metabolisme yang sama sekali berbeza.

Perkataan "entomilk" berkaitan dengan "entomophagy", yang bermaksud memakan serangga. Gourmet Grubb mengatakan bahawa mereka telah mengasingkan sebatian zat dari susu lipas yang sesuai untuk membuat ais krim yang selamat. Pertama sekali, ini adalah zink, besi, kalium, serta sejumlah protein dan mineral. Dikatakan bahawa dari makanan manis, ais krim seperti itu menjadi makanan super yang mengubah kualiti hidup, tetapi adakah ini benar - pakar akan menetapkan.