Ahli astronomi telah menemui cara yang bijak untuk menimbang semua jirim di galaksi kita

Sekiranya anda dapat menimbang galaksi dengan tepat, anda dapat mengira berat alam semesta, dan ini adalah kunci bagi banyak kajian penting. Tetapi bagaimana mengukur berat semua perkara, sekurang-kurangnya di Bima Sakti yang asli? Kaedah sebelumnya hanya bertengkar dengan ahli astrofizik kerana banyak jawapan yang luar biasa, tetapi kini kaedah baru telah dijumpai yang memuaskan semua orang.

Berat galaksi dapat diukur melalui daya graviti yang dihasilkan oleh badan kosmik kolosal ini. Sekiranya kita menganggap bahawa galaksi adalah objek homogen, sumber daya tarikan graviti yang stabil, maka kita dapat mengukurnya dengan menganalisis tingkah laku pelacak. Ini adalah nama "bangkai kapal" bekas dunia, yang tidak termasuk dalam komposisi galaksi, tetapi tertarik kepada mereka kerana kesan graviti. Ia seperti mengukur kelajuan ikan hiu melalui manuver ikan melekat bergerak di belakangnya.

Masalahnya adalah bahawa semua pelacak berbeza dalam ukuran dan berat, mereka juga memiliki orbit, dan anggaran sebelumnya galaksi memberikan penyebaran dari 0, 7 hingga 2 trilion massa suria. Kaedah baru didasarkan pada mengukur momentum sudut pelacak, yang mencirikan penerbangan elips mereka melalui ruang sesuai dengan pengaruh graviti Bima Sakti.

Kaedah ini membentuk asas untuk model aktiviti besar di Alam Semesta di sekitar Bima Sakti selama 2 bilion tahun yang lalu. Dan ini membolehkan kita mengira jisim galaksi kita sebagai 960 bilion jisim suria. Ini sesuai dengan sekitar 50% dari semua anggaran masa lalu, dan hasilnya telah diterima oleh masyarakat ilmiah. Langkah seterusnya dalam pengiraan adalah menimbang seluruh Alam Semesta!