Diet paleo sebenar: apa yang orang makan 5,000 tahun yang lalu

Fesyen untuk diet Paleolitik ditentukan oleh romantisisasi citra dunia tanpa kemudahan perindustrian, di mana manusia purba diduga hidup selaras dengan alam. Dan bagaimana dia makan dalam kenyataan, baru-baru ini menubuhkan pasukan yang mengkaji Otzi mumia terkenal. Ini adalah seorang lelaki yang tinggal 5300 tahun yang lalu di Pegunungan Alpen Timur, yang tingginya terpelihara dijumpai oleh pendaki pada tahun 1991. Kini para penyelidik telah sampai ke perut Otzi.

Ia lucu, tetapi benar - kerana proses mumifikasi yang rumit, organ dalaman Otzi diganti dan diubah, jadi saintis, secara kasarnya, tidak tahu di mana harus mencari seperempat abad. Sekarang kami mengetahuinya, menganalisis isi perut dan usus dengan teliti dan mendapati Otzi hanya gemar gemuk. Mungkin itu lemak kambing gunung, dan hampir separuh perut manusia kuno.

Sebabnya adalah penyesuaian yang mahir terhadap keadaan dataran tinggi yang sejuk - Otzi tahu betul bahawa sebagai sumber tenaga, lemak lebih baik daripada daging. Terdapat jejak lipid di seluruh usus, ia telah memakan lemak selama bertahun-tahun. Sebaliknya, daging dalam diet Otzi terdiri daripada dua jenis - segar dan kering. Iaitu, dia memakan tupai hanya ketika dia membunuh binatang itu atau dari kelaparan besar, sebagai persediaan kecemasan. Hal yang sama berlaku untuk gandum liar - Otzi tidak memakan keropok lama yang diperbuat daripada tepung kasar, dia mengunyah biji-bijian.

Misteri terbesar adalah adanya jejak pakis beracun di dalam perut. Menurut satu versi, Otzi menderita parasit di usus dan dengan cara ini cuba menghapuskannya. Menurut orang lain, lelaki purba itu tidak memahami bahaya tanaman itu dan secara tidak sengaja membungkus bekalannya di daunnya. Walau bagaimanapun, para saintis baru mula mengkaji mikrobioma perut Otzi dan berharap untuk penemuan baru yang menarik.

Sampel makanan yang diambil dari usus dan perut Otzi