Para saintis telah membina rumah terkecil di dunia dengan ketinggian 15 mikrometer

Pasukan saintis dari Institut FEMTO-ST (Perancis) di bawah pimpinan Jean-Yves Rauch telah membina rumah terkecil yang paling luar biasa dan tidak diragukan lagi dengan ketinggian hanya 15 mikron dari membran silika nipis. Semasa membuatnya, mikroskop elektron pengimbas dua rasuk dan pancaran ion fokus digunakan.

Para saintis berjaya membuat struktur dengan ukuran seperseratus milimeter melalui beberapa operasi - memotong, mengukir, bergabung dan mengimpal. Gambar nanodomik diambil menggunakan mikroskop elektron imbasan.

Jelas sekali, tidak mungkin penyewa muncul di rumah ini. Walaupun dapat memuatkan amuba terkecil, ukurannya hanya beberapa mikrometer. Bahkan virus yang lebih kecil, ukurannya sekitar 20 nanometer atau 0, 02 mikrometer, akan menganggap struktur ini sebagai istana yang sebenarnya.

Teknologi yang dikembangkan semasa proses "pembinaan" kemungkinan besar akan mendapat aplikasi dalam pembuatan alat elektronik kecil, misalnya, nanoantennas dan sensor, yang akan ditanamkan ke dalam tubuh manusia untuk tujuan perubatan.