Para saintis telah menemui hiu vegetarian di pesisir selatan Amerika Syarikat

Jerung adalah pemangsa laut yang dikenali secara universal, tidak dapat ditandingi dari segi keinginan darah. Namun, di antara mereka terdapat juga "burung gagak putih" - vegetarian (tepatnya - satu spesies omnivor). Di luar pantai selatan Amerika Syarikat, para saintis telah menemui spesies ikan yu, yang "menu" kebanyakannya adalah makanan tumbuhan.

Tiribo Sphyrna ini adalah kepala tukul kecil atau hiu sekop yang hidup di luar pantai Florida, California, Mexico dan Brazil. Ciri khasnya adalah kecenderungan untuk makanan tumbuhan, walaupun tidak ada kekurangan "hidangan daging". Kajian oleh saintis dari British Royal Society menunjukkan bahawa 62, 1% kandungan usus salah satu jerung sekop yang ditangkap terdiri daripada alga.

Fakta bahawa haiwan laut ini memakan alga telah diketahui sebelumnya. Para saintis, pertama sekali, berminat dengan proses pencernaan mereka. Untuk mengetahuinya, para penyelidik memasukkan lima ekor ikan hiu di kolam makmal dan memasukkannya kepada makanan 90% makanan tumbuhan (alga) dan 10% sotong. Pergerakan makanan melalui saluran pencernaan dipantau menggunakan isotop karbon-13 yang disatukan ke dalam alga.

Yang mengejutkan para saintis, setelah beberapa lama hiu mulai bertambah berat badan, seperti bayi penyu hijau, yang omnivora dalam proses membesar, tetapi menjadi dewasa akhirnya menjadi vegetarian.

Pada fasa penyelidikan berikutnya, para saintis bermaksud untuk lebih memahami evolusi hiu sekop, serta hubungannya dengan spesies hiu lain yang memakan tanaman.