Wikipedia mencari gambar 20 juta artifak terbakar di Muzium Brazil

Yang terbesar dan tertua di kedua benua Amerika, Museu Nacional di Rio de Janeiro tidak dapat menahan api kebakaran terakhir. Bangunan kuno berusia 200 tahun itu terbakar bersama dengan 20 juta harta budaya yang tidak ternilai harganya, dan apa yang digali di reruntuhan tidak dapat dipulihkan. Dan, seperti yang dipercayai oleh para pakar, ini tidak boleh dilakukan - dalam arti harfiah, tetapi bukan kiasan.

Belanjawan Brazil tidak mempunyai dana untuk pemulihan muzium, mereka tidak mencukupi untuk keselamatan kebakaran dan untuk tindakan operasi kemudian. Bangunan ini rosak sehingga akan runtuh dengan sendirinya dalam beberapa musim. Tidak ada yang boleh diperbaiki, disimpan, tidak ada yang menggali abu demi harapan yang sia-sia. Pentadbiran bahkan tidak dapat mengatakan bahagian koleksi mana yang musnah - semua kerja pemulihan muzium akan masuk ke ruang maklumat.

Sehubungan dengan itu, perwakilan Wikipedia melaung-laungkan seluruh dunia, yang menangani pengguna mereka. “Adakah anda pernah ke Muzium Nasional Brazil? Adakah anda telah mengambil gambar? Sekiranya terdapat artifak, hantarkan salinan gambar kepada kami. Biarkan ia bukan foto anda yang paling berjaya, tidak mengapa, kami berminat dengan pameran tersebut ”. Organisasi ini menerima sebarang gambar harta karun muzium yang terbakar untuk mengembalikan seberapa banyak maklumat tentangnya di bahagian.