Jenis sel stem baru menjana semula tulang yang patah

Percaya atau tidak, saintis masih berjaya mencari dan mencari jenis sel stem baru. Antara penemuan penasaran terkini adalah hasil penyelidikan oleh saintis dari Universiti Stanford (AS), yang menemui sel stem tulang. Secara teorinya, tulang baru dapat tumbuh dari mereka untuk menggantikan tulang yang patah atau hilang sepenuhnya.

Mencari sel-sel ini bukanlah tugas yang mudah kerana fakta bahawa walaupun keberadaannya diramalkan secara teori, para saintis tidak memahami sejak lama apa dan di mana mencarinya. Kerana kaedah yang digunakan untuk mengasingkan sel serupa pada tikus eksperimen belum diterapkan pada manusia. Saya harus mengkaji profil ekspresi gen sel yang terletak di hujung tulang pada tikus dan manusia, sehingga persamaan dan corak pertama muncul. Dan ketika penanda pertama dijumpai, semuanya berjalan lancar.

Para saintis berjaya menumbuhkan "belukar" dari sel stem tulang, kumpulan sel stem yang siap tumbuh lebih jauh untuk menjadi tisu tulang atau tulang rawan. Bergantung pada keadaan di mana mereka ditempatkan, mereka mula berubah dan berkembang dalam satu arah tertentu - tidak akan sukar bagi doktor untuk menggunakan ubat yang mudah dalam praktik. Dipercayai bahawa dengan pertolongan mereka, dapat menyembuhkan osteoporosis dan radang sendi, menggantikan tisu yang sudah usang dengan rakan baru yang sihat.

Sekiranya anda bermimpi sedikit, maka dari bahan yang selesa anda boleh membuat "ikatan" untuk menghubungkan dan menyembuhkan tulang yang patah. Atau tumbuh tulang rawan dan tulang yang siap untuk pembedahan rekonstruktif dan penggantian kawasan yang rosak. Sejauh ini, Universiti Stanford mempertimbangkan penemuan itu sebagai masalah saintifik, bukan masalah perubatan yang diaplikasikan. Sel induk baru penting untuk memahami struktur dan fungsi alat tulang manusia, dan rawatannya adalah kesan sampingan yang berharga.