Kulat unik yang terdapat di loji tenaga nuklear Chernobyl yang memakan radiasi

Dua puluh tahun selepas bencana di loji tenaga nuklear Chernobyl, para saintis menemui di dinding reaktornya cendawan hitam yang tidak biasa, Cryptococcus neoformans, yang secara senyap-senyap bersama dengan radiasi radioaktif yang kuat. Lebih-lebih lagi, radiasi mematikan telah menjadi sebahagian daripada dietnya.

Para saintis mendapati bahawa sejumlah besar melanin, pigmen yang bertanggungjawab untuk menggelapkan kulit kita dari selaran matahari, menyumbang kepada ini. Ternyata, melanin menyerap radiasi berbahaya, mengubahnya menjadi tenaga. Proses ini agak serupa dengan penukaran karbon dioksida menjadi oksigen dan glukosa melalui fotosintesis.

Para saintis percaya bahawa berkat mekanisme semula jadi yang unik ini, kita sekarang berpeluang membuat bahan biomimikrik yang secara serentak menyekat sinaran radioaktif dan mengubahnya menjadi sumber tenaga yang boleh diperbaharui.

Cryptococcus neoformans

Ahli bioteknologi NASA dengan pengalaman lebih dari 40 tahun, Kasturi Venkateswaran, yang mengetuai penyelidikan mengenai Cryptococcus neoformans, menawarkan untuk menghantarnya ke ISS. Tumbuh dalam keadaan sinaran kosmik, cendawan akan membantu mengungkap aspek sifatnya yang tidak diketahui.

Sifat unik organisma hidup, seperti yang ditunjukkan oleh Cryptococcus neoformans, akan sangat berharga dalam perubatan, keselamatan dan pembuatan.