NASA mencari sukarelawan yang sanggup menghabiskan 8 bulan di makmal yang terkunci

Pengasingan diri semasa pandemi COVID-19 sukar bagi kebanyakan orang, tetapi ada juga yang menghabiskan masa dengan faedah dan kesenangan. Bagi mereka yang ingin menggabungkan pengalaman ini dan selain menjana pendapatan, serta menyertai pemikiran saintifik yang maju, NASA menawarkan sejumlah jawatan kosong yang tidak biasa. Pemohon digalakkan untuk pergi ke Rusia untuk menghabiskan lapan bulan terkurung dalam simulator pangkalan bulan.

Tempat percubaan adalah Institut Masalah Bioperubatan Akademi Sains Rusia. Pada tahun 2011, eksperimen serupa dilakukan di sini dalam kerangka projek Mars500, ketika penerbangan ke Mars disimulasikan, dan kumpulan angkasawan menghabiskan 105 dan 520 hari secara terpisah. Pada tahun 2019, satu lagi peniruan ekspedisi ke bulan berlangsung, projek bersama Roscosmos dan NASA, yang berlangsung selama empat bulan. Sekarang mereka mahu mengulanginya, tetapi untuk menggandakan masa yang dihabiskan oleh orang yang dikurung.

Perbezaan antara misi ini dan yang sebelumnya adalah dalam beban kerja subjek ujian, mereka tidak hanya perlu duduk di dalam empat dinding, tetapi bekerja dengan bersungguh-sungguh. Semasa eksperimen, proses sebenar mengatur pangkalan bulan disimulasikan, dalam kerangka yang sejumlah tugas akan diselesaikan, sama dengan tugas sebenar penjajah masa depan. Para saintis tidak ragu bahawa seseorang yang terlatih akan menghadapi ujian seperti itu, tetapi apakah keberkesanan kerjanya? Terutama dengan peralatan canggih dan tidak biasa?

Keperluan sukarelawan adalah serius. Pengetahuan Bahasa Inggeris dan Rusia, kehadiran pangkat pegawai atau ijazah kedoktoran dalam mana-mana bidang sains, pengalaman kerja dalam profesion, usia 30 hingga 55 tahun, kesihatan yang baik, termasuk psikologi. Tetapi belum ada yang diketahui mengenai jumlah imbuhan, kecuali syarat untuk pekerja NASA dan pihak ketiga akan berbeza.