Mematikan protein tunggal menghentikan melanoma daripada berkembang

Pasukan yang diketuai oleh penyelidik dari Boston University School of Medicine telah mengenal pasti gen yang dapat dimusnahkan untuk menghentikan perkembangan melanoma. Ini adalah bentuk barah kulit yang paling terkenal dan mematikan yang menyerang banyak orang. Sebenarnya, ini adalah semua orang yang terpaksa berada di bawah sinar matahari yang terang untuk waktu yang lama, sinaran ultraviolet yang merosakkan DNA pada sel kulit.

Melanoma peringkat awal relatif berjaya dirawat dengan imunoterapi dan terapi yang disasarkan, tetapi kira-kira 25% kes disebabkan oleh mutasi pada gen NRAS. Dan sehingga baru-baru ini, kes seperti itu membingungkan doktor. Setelah bertahun-tahun meneliti, menjadi jelas bahawa mustahil untuk mematikan NRAS itu sendiri. Dan kemudian para saintis melihat pada protein yang "mencetuskan" gen ini.

Calon yang paling mungkin untuk peranan pencetus NRAS adalah protein dengan indeks STK19. Perkara itu diketahui sebelumnya, tetapi para saintis membahaskan fungsinya sehingga mereka mula mencari pengaktif NRAS. Setelah mengenal pasti protein utama, tidak sukar bagi mereka untuk meneutralkannya - ubat yang disintesis berjaya diuji pada sampel kulit yang tumbuh di makmal, dan kemudian pada haiwan eksperimen.

Sekarang masalahnya kecil, tetapi yang paling penting - anda perlu memeriksa kecekapan ubat pada manusia. Para saintis hampir tidak ragu-ragu mengenai kejayaan itu, tetapi mereka masih sukar untuk menjawab soalan mengenai kesan sampingannya.