Kutub utara magnet bumi dengan pantas beralih ke Siberia

Para saintis harus mengemas kini Model Magnetik Dunia setahun sebelumnya kerana perpindahan semula jadi kutub utara magnet Bumi mengambil langkah cepat yang tidak dijangka. Baru-baru ini, ia bergerak secara perlahan dan perlahan di seluruh wilayah Kanada, tetapi dalam beberapa tahun terakhir ia mulai bergerak tajam dan cepat ke arah Siberia. Ini kemungkinan besar akan menyebabkan gangguan atau penyesuaian yang luas terhadap sistem navigasi antarabangsa.

Tiang magnet, tidak seperti yang geografis, yang terletak di paksi putaran planet, tidak terikat pada titik tertentu di ruang angkasa. Ini adalah kedudukan yang dinamis, yang bergantung pada ciri-ciri medan magnet Bumi, dan mereka dipengaruhi oleh ketebalan kerak planet, dan proses dalam teras logamnya, dan aktiviti Matahari, dan sejumlah faktor lain . Perbezaan antara kutub geografi dan magnet, yang ditunjukkan oleh kompas, boleh mencapai beberapa derajat, dan alat bantu navigasi mengandungi petunjuk untuk mengira nilai-nilai ini.

Pada era GLONASS dan GPS, kompas magnet lama masih digunakan - lebih-lebih lagi, kompas magnet diperlukan secara sah untuk sejumlah objek. Pemerhatian terhadap tingkah laku medan magnet planet telah dilakukan sejak tahun 1590; hari ini, 120 makmal khas bekerja untuk tujuan ini, tidak mengira satelit. Model magnetik global dikemas kini setiap 5 tahun supaya navigator selalu mempunyai pekali paling tepat semasa menentukan lokasi.

Kemas kini seterusnya dirancang pada persimpangan 2019-2020, tetapi pada akhir 2018 ternyata kadar perpindahan medan magnet utara mencapai 55 km per tahun. Kami harus segera mengira semula dan mengeluarkan kemas kini peta yang tidak dijadualkan. Sebab perilaku medan elektromagnetik Bumi ini masih belum diketahui. Kini terdapat seperti dua gelung besar - "bahagian" tiang Kanada dan Siberia. Dan orang Kanada dengan cepat melemah, sementara orang Siberia dengan cepat mendapat kekuatan.