China akan "menerangi" sinar matahari buatan tahun ini

Pada bulan November, saintis China melaporkan bahawa mereka dapat menghasilkan plasma elektron dengan suhu 100 juta ° C menggunakan kilang peleburan termonuklear termaju EAST, juga dikenal sebagai "matahari buatan", yang telah mereka buat.

Seperti yang dikatakan oleh wakil Perbadanan Nuklear Nasional China, Duan Xuzhu semasa sesi tahunan Persidangan Perundingan Rakyat, para jurutera akan menyelesaikan sepenuhnya pembuatan tokamak HL-2M dalam projek TIMUR pada akhir tahun ini.

Menurut pegawai itu, saintis China telah belajar bagaimana mendapatkan plasma suria buatan, yang terdiri terutamanya dari elektron dan ion, menggunakan tokamaks yang ada. Pada masa yang sama, suhu elektron sudah mencapai 100 juta ° C dengan stabil, dan suhu ion yang menghasilkan tenaga di dalam peranti adalah 50 juta ° C.

Sekiranya Duan Xuzhu betul, maka tokamak HL-2M akan dapat memanaskan ion hingga 100 juta ° C kunci. Apabila para saintis berjaya mencapai hasil seperti itu, pemasangan baru dapat menjadi prototaip untuk reaktor termonuklear masa depan, menjadikan impian umat manusia mengenai sumber tenaga bersih yang tidak terbatas semakin dekat.