Otak boleh diajar untuk melupakan kenangan - tetapi jauh lebih sukar daripada mengingat yang baru.

Psikiatri moden telah lama menghadapi masalah serius: bagaimana mengajar orang untuk melupakan kenangan negatif? Bagaimana untuk melepaskan beban masa lalu, dari ketakutan dan kegelisahan yang berlaku dan dicetak dalam ingatan orang-orang yang sekarang menghalangnya daripada hidup? Telah terbukti bahawa dengan usaha tertentu seseorang dapat "menghapus" sebahagian dari ingatannya, tetapi bagaimana sebenarnya mekanisme ini berfungsi?

Walaupun kerja masa lalu telah memfokuskan pada bidang otak yang bertanggungjawab untuk ingatan jangka panjang, kajian baru dari University of Texas (AS) memfokuskan pada korteks temporal ventral. Dia bertanggungjawab untuk memproses maklumat deria dan persepsi, termasuk kenangan gambar visual. Di sinilah aktiviti otak tertinggi dicatat semasa eksperimen, ketika para peserta diminta untuk sengaja melupakan sesuatu.

Para saintis telah mengetahui dua perkara. Pertama, sangat mungkin untuk "melupakan", untuk menghancurkan kenangan dengan alasan sedar. Kedua, sangat sukar dilakukan kerana ketidakupayaan seseorang untuk mengawal tahap aktiviti otak. Sekiranya anda "melampaui batas", maka kesan kuat hanya akan menguatkan ingatan, dan jika anda terlalu santai, maka anda boleh kehilangan memori sasaran, sementara itu tidak akan pergi ke mana-mana dan, kadang-kadang, akan mengingatkan anda akan dirinya sendiri. Anda memerlukan tahap aktiviti otak yang sederhana dan fokus, serupa dengan keadaan meditasi, dan barulah kejayaan dapat dicapai.

Ternyata ketika "melupakan" otak tidak menghapus ingatan seperti itu, tetapi gabungan persepsi deria, reaksi terhadap peristiwa yang terjadi pada masa lalu. Pada masa yang sama, ternyata lebih mudah melupakan pemandangan dan situasi umum daripada, misalnya, tindakan orang. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa hubungan peribadi menambahkan komponen emosi yang kuat dan pelbagai aspek, dan oleh itu jauh lebih sukar untuk menghilangkan lapisan sensasi dan ingatan yang begitu luas.