Belahan bumi selatan Bumi dilanda bencana cuaca terburuk dalam sejarah

Pada akhir bulan Mac, ribut kuat melanda bandar Beira di Mozambik, tetapi penduduknya tidak rugi - seminggu sebelumnya, penempatan itu musnah oleh 90% taufan tropika Idai. Bencana alam yang kompleks ini telah dijuluki "Bencana Selatan, " kerana badai kekuatan yang belum pernah terjadi sebelumnya melanda wilayah yang, secara historis, tidak pernah mengalami sesuatu yang lebih kuat daripada badai biasa. Dan para pakar takut bahawa sekarang ini akan berlaku di seluruh planet ini.

Taufan "Idai", seperti ciri-ciri siklon lain di Afrika tenggara, berasal dari Lautan Hindi yang terlalu panas. Takungan ini tidak akan menyejuk dalam jangka masa yang akan datang - sebaliknya, suhu air di dalamnya (seperti di semua lautan dunia) akan meningkat sebanyak 2-3 darjah. Ditambah lagi - air - akan menjadi lebih banyak kerana pencairan glasier. Para saintis meramalkan bahawa jumlah ribut tropika (80-100 per tahun) secara amnya tidak akan meningkat, tetapi kekuatan siklon yang sangat kuat akan meningkat hampir berganda. Laluan mereka sekarang hampir selalu darat dan bergerak jauh ke pedalaman.

Pengalaman New Orleans dan Badai Katrina telah menunjukkan bahawa struktur kejuruteraan tidak berdaya tahan terhadap beban kritikal. Gelombang gelombang besar menjadikan pemindahan tidak bermakna - misalnya, Taufan Haiyan membunuh 6, 000 orang pada tahun 2013. Siklon super, seperti "Sandy" yang dahsyat pada tahun 2012, dapat membuat putaran yang tidak dapat diramalkan, dan dengan pecutan yang baik, mereka dapat mencapai ratusan kilometer jauh ke benua - mencapai, misalnya, Danau Besar Amerika. Penduduk bandar pesisir tidak lagi dapat melarikan diri ke pinggir bandar, duduk di atas bukit dan pulang ke rumah.

Untuk memburukkan lagi keadaan, taufan dan taufan yang sangat besar memusnahkan tanah itu sendiri, memprovokasi hakisan, menghancurkan garis pantai, merosakkan infrastruktur. Kaedah melindungi orang terdahulu, berdasarkan pengalaman hidup di tepi laut selama ribuan tahun, kehilangan kaitannya. Dan kawasan yang dianggap agak tenang, seperti Ireland atau pantai Atlantik Kanada, kini berisiko. Dan setiap tahun ia tumbuh dan berkembang.