Apa yang akan berlaku sekiranya semua muatan nuklear di planet ini diletupkan pada masa yang sama

Pengarang saluran Youtube Kurzgesagt berencana untuk mensimulasikan dan menunjukkan akibat penggunaan senjata atom dalam senario kiamat total. Pada hakikatnya, jika Perang Dunia Ketiga bermula dan peluru berpandu dengan hulu ledak nuklear terbang, sebahagian besar tuduhan tidak akan mencapai sasaran, dan kematian peradaban akan datang dari faktor sekunder. Walaupun kita membayangkan senario bahawa senjata nuklear melanda semua bandar utama di planet ini, kurang dari separuh populasi dunia - kira-kira 3 bilion orang - akan mati sekaligus.

Semua ini menakutkan, tetapi setelah banyaknya filem dan permainan komputer dengan topik serupa, ia tidak lagi memberikan kesan khusus. Situasinya berbeza jika semua senjata nuklear di planet ini dibawa ke gudang gergasi, misalnya, di Amerika Selatan. Jumlah cas atom di negara-negara yang berbeza dianggarkan 15, 000 unit, kapasiti rata-rata masing-masing adalah 200 kiloton, yang bermaksud bahawa gudang akan memiliki setara dengan 3, 000, 000, 000 tan bahan letupan.

Letupan gudang senjata itu hampir sama dengan 15 letusan gunung berapi Krakatoa pada tahun 1883. Malapetaka itu benar-benar menghapuskan 165 kota dan penempatan dari muka Bumi dan memusnahkan 132 lagi dengan teruk. Apabila "senjata nuklear" meletup, bola api terbentuk - zon pemusnahan dengan diameter hampir 50 km. Gelombang kejutan dan sinaran cahaya akan memusnahkan segala sesuatu di kawasan seluas 5, 000 meter persegi. km, dan kebakaran akan merebak ke seluruh benua. Awan cendawan nuklear akan naik puluhan kilometer dan, kemungkinan besar, akan melampaui stratosfera. Cahaya matahari akan digelapkan oleh awan abu dan debu yang tidak berkesudahan.

Tetapi senario ini bukanlah yang paling mengesankan, menurut penulis saluran itu. Mereka mengira apa yang akan berlaku sekiranya manusia menghabiskan setiap gram uranium yang dapat ditambang di planet kita untuk tujuan ketenteraan - iaitu sekitar 35 juta tan. Letupan seperti itu akan serupa dengan kesan asteroid yang membunuh dinosaur, dan kemungkinan besar akan memusnahkan peradaban manusia sepenuhnya. Dan gelombang kejutannya akan menyentuh bahkan ISS di orbitnya sejauh 400 km.