Saintis 3D mencetak jantung tiruan pertama di dunia

Sekumpulan saintis dari Universiti Tel Aviv, yang diketuai oleh Profesor Tala Dvir, berjaya mencipta jantung buatan pertama menggunakan percetakan 3D.

Eksperimen unik bermula dengan pengambilan sampel lemak dari seorang sukarelawan, yang dibahagikan kepada bahan selular dan bukan sel. Yang pertama diprogram untuk berubah menjadi sel induk pluripoten, yang mampu berubah menjadi sel dari jenis apa pun. Matriks bahan bukan sel berubah menjadi hidrogel pada masa itu.

Pada tahap berikutnya, setelah mencampurkan sel-sel induk dengan gel, mereka dibahagikan kepada sel-sel jantung dan endotel, yang membentuk permukaan dalam saluran darah. Hasilnya, para saintis berjaya memperoleh dua jenis "bio-ink". Dari mereka, lapis demi lapis menggunakan bioprinter 3D, tisu jantung diciptakan, dan kemudian seluruh jantung.

Walaupun organ tiruan tidak melebihi ukuran jantung arnab, ia tetap sesuai dengan struktur jantung manusia yang sebenar. Oleh kerana pada masa akan datang organ tersebut akan dibuat dari biomaterial pesakit sendiri, penolakannya tidak termasuk. Lebih-lebih lagi, calon pemindahan jantung tidak perlu lagi menunggu bertahun-tahun untuk giliran mereka.