Bagaimana rupa Bumi jika semua ais di planet ini mencair

Dalam karya terbaru mereka, pasukan animasi di Business Insider dipandu oleh prinsip bukan "if" tetapi "bila". Kerana walaupun keraguan bahawa semua ais di planet ini dapat mencair masih ada, hakikat peleburan ais massa global sebenarnya tidak dapat dipertikaikan. Dan ini bermakna bahawa sudah waktunya untuk memberi amaran kepada orang-orang tentang apa yang mengancam kita dalam masa terdekat.

Kembali pada tahun 2015, NASA membuat ramalan bahawa kenaikan permukaan laut setinggi 90 cm adalah perkara yang tidak dapat dielakkan. Dan ini akan berlaku dalam beberapa dekad yang akan datang, jadi kita perlu bertindak cepat. Sudah tentu, ini tidak dapat dibandingkan dengan kenaikan permukaan laut sebesar 65, 8 m, jika semua es di planet ini cair, tetapi ini masih tidak memberikan alasan untuk menenangkan diri.

Nasib bandar-bandar seperti Venice atau St. Petersburg dapat diramalkan hampir sejak ia ditubuhkan. Tetapi kehilangan Calcutta dan Shanghai akan merugikan semua bidang kehidupan - ini adalah potensi kematian berjuta-juta orang, pemusnahan banyak kemudahan komersial dan perindustrian, kemerosotan sistem pengangkutan dunia. Florida, Mumbai, Dakar, Sydney, New Orleans dan banyak bandar lain yang berjuta-juta juga akan terendam.

Pada pandangan pertama pada peta, perubahannya tidak begitu bencana - tidak seperti filem fiksyen ilmiah, sebahagian besar daratan akan bertahan dengan kenaikan paras air walaupun berpuluh meter. Tetapi hampir semua pelabuhan akan tenggelam dan perlu dibuat sistem pengangkutan maritim dan penangkapan ikan dari awal. Dataran rendah subur akan berada di bawah air, dan di kawasan seperti Gurun Atacama dengan ketinggian tinggi, tidak ada yang boleh dimakan tumbuh. Kemanusiaan harus menyusun semula secara global agar dapat terus hidup dalam keadaan baru.