Para saintis telah menemui mutasi gen yang mengubah orang menjadi "burung hantu malam"

Bagaimana membezakan "lark" dari "burung hantu", mereka yang suka hanya menonton siri TV kegemaran mereka, daripada orang yang benar-benar tidak dapat tidur awal dan bangun pada waktu pagi? Cukup untuk membawanya ke luar bandar dan membiarkannya tinggal di khemah - untuk 90%, rejim akan menyesuaikan diri dengan waktu siang. Dan 10% selebihnya adalah mutan, yang mempunyai corak tidur fasa yang berbeza. Keanehan mereka tersembunyi dalam "gen jam biologi" organisma CRY1.

Penyelidik dari Universiti Rockefeller melakukan kajian berskala besar pada tahun 2017, setelah itu mereka mendapat dua fakta. Pertama, dalam burung hantu, keseluruhan irama harian diturunkan sebanyak 2.5-3 jam berbanding dengan jumlah besar orang. Kerana itu, mereka sepertinya bermain mengejar irama universal sepanjang hidup mereka. Dan kedua, badan mereka berfungsi dengan lebih perlahan - rata-rata, mereka memerlukan 25 jam sehari untuk menyelesaikan semua proses asas. Tetapi keadaan di planet ini mengesampingkan ini, yang menimbulkan masalah.

Kajian ini bermula dengan kajian seorang wanita sepuluh tahun yang lalu, yang, walaupun dalam keadaan makmal, tanpa akses cahaya matahari, hidup dalam irama 25 jam yang aneh selama lebih dari dua minggu. Dia adalah orang pertama yang menemukan mutasi "satu huruf" sederhana dalam gen CRY1. Ia mencipta "penghambat" tambahan jam dalaman badan, sebab itulah ia dimulakan semula lebih lambat daripada biasa.

Selepas penemuan ini, berpuluh-puluh orang dan seluruh keluarga yang tinggal di rejim burung hantu dikaji. Dalam 60% kes, mutasi yang sama dijumpai, tetapi dalam kes lain spektrum penyebab sindrom berbeza secara dramatik. Dan selalunya alasan untuk ini adalah kegagalan irama sirkadian yang tidak disengaja, keengganan untuk mengekalkan rejim tidur dan terjaga. Ditambah dengan beberapa tabiat buruk dan ketergantungan pada alat sosial yang mengawal kehidupan orang di bandar-bandar besar. Secara keseluruhan, ini bermaksud burung hantu sebahagiannya bersifat fisiologi dan sebahagiannya bersifat sosial. Dan kita dapat menguruskan komponen sosialnya.