Es di kutub ketiga Bumi mula mencair pada kadar dua kali ganda

Kawasan Gunung Everest dan wilayah Himalaya secara keseluruhan kadang-kadang disebut "tiang ketiga" Bumi kerana fakta bahawa 600 bilion tan es terkonsentrasi di sana. Terdapat hampir 650 glasier di China, Bhutan, Nepal dan India, yang tingkah lakunya dalam keadaan pemanasan global sangat menarik bagi para saintis. Baru-baru ini, para penyelidik dari Universiti Columbia memperoleh akses ke gambar-gambar yang tidak diklasifikasikan dari satelit dari perisik.

Sehingga tahun 80an. hampir tidak ada yang terbang ke Himalaya untuk tujuan penyelidikan, dan oleh itu tidak ada tempat untuk mendapatkan data mengenai keadaan glasier. Pentagon membantu dengan berkongsi gambar arkib dari satelit perisik. Para saintis telah mengembangkan model struktur tiga dimensi glasier, bertindih gambar bersebelahan, dan memperoleh data kasar mengenai ukurannya. Mereka juga dapat menilai perubahan ketebalan ais dan membandingkan data ini dengan maklumat dari satelit moden, yang sudah dapat mengukur perbezaan ketinggian secara automatik.

Ternyata kadar pencairan glasier di Himalaya dari 1970-an hingga 2000, rata-rata, tidak melebihi 25 cm per tahun. Tetapi pada abad baru, ia melonjak tajam hingga 50 cm per tahun, dan di beberapa tempat ia bahkan mencapai 5 m per tahun! Salah satu sebab utama perkembangan peristiwa ini, selain kenaikan suhu udara di planet ini, dianggap sebagai ledakan industri di negara-negara jiran. Sejumlah besar bahan bakar yang dibakar di kilang menimbulkan gunung jelaga, beberapa di antaranya menetap di salji Himalaya dan mulai menyerap sinar matahari.