Pertumbuhan kerak plastik batuan laut semakin mendapat tempat

Ketika ahli ekologi laut Ignacio Gestoso menemui formasi batuan kebiruan yang aneh di pesisir pantai Madeira tiga tahun lalu, dia menyangka ia adalah fenomena baru yang unik. Sebahagiannya, ini ternyata terjadi, kerana tidak ada yang serupa dijumpai di tempat lain di wilayah ini. Tetapi kawasan liputan di Madeira sendiri meningkat pada kadar besar - sekarang kerak pelik ini sudah meliputi 10% batuan pesisir.

Kita bercakap mengenai jenis pencemaran alam sekitar yang baru - kerak batu terbuat dari plastik. Dalam sampel yang diambil, saintis menemui kepekatan polietilena yang besar dan sebahagian kecil kekotoran. Pada intinya, ia adalah bekas plastik yang menutup batu dengan kerak yang tidak rata tetapi sangat kuat.

Plastik ini tidak seperti plastik yang terapung di lautan, walaupun Gestoso tidak meragui sifat asal mereka. Saintis belum dapat merumuskan bagaimana sampah menjadi kerak, tidak ada data pemerhatian yang mencukupi. Mungkin, plastik mendorong ke celah-celah batu, di mana ia tersekat, dan gelombang perlahan-lahan menggiling bahagian luar sehingga tidak ada serpihan yang menonjol besar.

Yang paling penting, kerak plastik menyerupai alga eksotik dan ia bersebelahan dengan alga dan lichen sebenar. Sekarang para saintis tertanya-tanya apakah ia akan memasuki diet kehidupan laut, seperti burung yang menelan sampah plastik? Sekiranya demikian, maka ancaman baru yang serius muncul di atas flora dan fauna di kawasan pesisir.