Apa itu "pendaraban dalam bahasa Rusia"

Ahli matematik Johnny Ball, dalam rancangan dalam talian Numberphile, menerangkan apa yang disebut budaya Barat sebagai "pendaraban dalam bahasa Rusia." Dia belajar nama ini ketika masih pelajar sekolah, dan hanya bertahun-tahun kemudian, ketika mempelajari sejarah matematik, dia mendapati bahawa tempat kelahiran algoritma itu, sebenarnya, adalah Mesir Purba. Pada masa yang berlainan disebut "penghitungan petani" atau "metode pembelahan dan penggandaan."

Pendaraban dalam bahasa Rusia berfungsi untuk sebarang nilai integer dan dapat diperiksa dengan mudah dengan menyusunnya semula. Urutan pengiraan adalah seperti berikut:

  1. Kami menuliskan nombor pertama di lajur kiri, yang kedua di sebelah kanan;
  2. Turunkan nilai di lajur kiri sebanyak setengah pada setiap langkah sehingga kita mencapai "1". Sekiranya nombor pecahan muncul, buang bahagian pecahan;
  3. Di seberang setiap baris lajur kiri di sebelah kanan, tuliskan nilai dua kali ganda dari nombor sebelumnya dari lajur ini;
  4. Padamkan garis dengan nombor genap di sebelah kiri;
  5. Tambahkan nombor yang tinggal di lajur kanan dan dapatkan jawapannya.

Kaedah ini berasal dari Mesir kuno, kerana pada masa itu menjadi perlu untuk memperbanyak jumlah besar. Sebagai contoh, berapa banyak pengambilan kek rata dan kendi bir akan meningkat jika detasmen pekerja diperkuat oleh sekumpulan lima puluh orang? Walaupun seorang kanak-kanak boleh mengambil separuh atau dua kali ganda, ini adalah operasi paling mudah, ditambah dengan kaedah ini tidak perlu memproses susunan data perantaraan yang besar.