Viking Kuno bermain permainan papan 1200 tahun yang lalu

Anggota organisasi arkeologi crowdfunding DigVentures, di bawah naungan ahli arkeologi dari University of Durham (UK), telah menemui penemuan yang luar biasa semasa penggalian terakhir di Northumberland. Artefak itu adalah patung kecil berukuran permen yang terbuat dari dua jenis kaca, putih dan biru. Ini memiliki bentuk dan corak yang aneh, yang, mengingat usia sekurang-kurangnya 1200 tahun, menunjukkan kesulitan besar dalam pembuatan. Hasilnya, nilai yang besar.

Varian pertama adalah "raja", tokoh utama dari permainan papan Viking "hnefatafl", yang mengingatkan pada catur. Catur itu sendiri akan muncul di Eropah hanya dalam 300-400 tahun. Berdasarkan usia, patung itu dibuat pada awal serangan Viking di Kepulauan British, sebelum mereka menjarah banyak harta karun, dan oleh itu mereka masih menghargai setiap koin. Patung itu, seperti permainan itu sendiri, mungkin milik jarl yang berpendidikan, dan bukan seorang pejuang biasa, dan dia tidak akan pernah berpisah dengan nilai tersebut.

Tempat penemuan penemuan, runtuhan sebuah biara kuno di pulau Lindisfarne, juga menarik. Sejumlah balang tempayan, gesper tembaga yang mahal, pin, dan elemen seni bina menunjukkan bahawa ini bukan biara biarawan yang sederhana, tetapi seperti pos pementasan. Tempat yang menyeronokkan dan meriah, terletak di jalan pencerobohan Viking di Northumbria - berhadapan dengan pahlawan utara, para bhikkhu dengan cepat menyedari bahawa lebih baik bekerjasama daripada mati.

Ini bermaksud bahawa di pulau Lindisfarne, dengan kebarangkalian yang tinggi, ada perdagangan, barang rampasan ditukar dengan bekalan, barang besar untuk kompak, mudah untuk pengangkutan melalui laut. Golongan elit tempatan berinteraksi dengan Viking dan, tentu saja, suka menjauhkan malam dengan segelas bir dan permainan papan. Anda dapat membayangkan perselisihan mengenai peraturannya yang harus dimainkan, yang berkembang menjadi perkelahian, di mana orang Britain yang kaya, pemilik set permainan dan tokoh itu, terbunuh secara tidak sengaja. Dia sendiri diinjak-injak lumpur dalam pertarungan, Viking mengambil dan pergi sendiri, dan objek paling berharga masih menunggu ribuan tahun untuk menceritakan kisahnya.