Projek Perisikan Alien SETI @ Home Tutup Selepas 21 Tahun Beroperasi

University of California di Berkeley (USA) mengumumkan penamatan projek SETI @ Home yang terkenal. Secara rasmi, ia tidak ditutup, hanya membeku, tetapi sebenarnya penganjur mengakui bahawa ia telah habis. Mulai 31 Mac 2020, peserta tidak akan lagi menerima tugasan, tetapi dapat terus berkomunikasi di forum projek. Dan, mungkin, mereka akan menerima tawaran untuk mengambil bahagian dalam program serupa dalam bidang kosmologi atau kajian pulsar.

Projek SETI @ Home dilancarkan pada 17 Mei 1999 untuk menggabungkan kekuatan pengkomputeran PC dari banyak penyumbang dari seluruh dunia untuk menganalisis data yang akan membantu dalam pencarian kecerdasan luar angkasa. Teleskop radio setiap tahun mengumpulkan sejumlah besar data, di mana tidak ada agensi yang dapat memperoleh komputer super, dan bahkan selama 21 tahun. Oleh itu, saintis dari Berkeley pada tahun 1999 mengikuti jalan penyebaran pengkomputeran, dan pada tahun 2011 rangkaian pengkomputeran BOINC yang mereka buat diakui sebagai yang terbesar di dunia, menjadi pemegang rekod rasmi.

Pada puncak pengembangan projek, ia mempunyai lebih dari 5 juta peserta, jumlah host aktif melebihi 527, 800 unit, dan jumlah daya pengkomputeran mencapai 5, 428 petaflops. Pengguna dapat memilih berapa banyak pekerjaan yang harus dilakukan, yang memungkinkan komputer mereka menyelesaikan tugas projek hanya dalam keadaan tidak aktif atau dengan kapasiti penuh. Semua ini membawa kepada kenyataan bahawa setelah 21 tahun tidak ada ... apa-apa untuk diproses.

Menurut penganjur, semua data penting telah diproses, sekarang kita perlu fokus untuk menganalisis apa yang terdapat di antara mereka. Ini adalah tugas yang lebih sederhana dan bantuan berjuta-juta peminat dari seluruh dunia tidak diperlukan lagi. Di samping itu, mentadbir rangkaian sebesar BOINC sangat luar biasa. Oleh itu, projek ini dipindahkan ke tahap pembekuan. Dan satu lagi berita tanpa warna positif - selama ini kita tidak menemui makhluk asing.