Pengumpul-pemburu moden juga menjalani gaya hidup yang tidak aktif - tetapi tidak membahayakan kesihatan mereka.

Gaya hidup yang tidak aktif dianggap sebagai salah satu masalah serius umat manusia, kerana ia membawa kepada banyak penyakit. Tetapi ini juga merupakan satu paradoks - sepanjang evolusi, semua makhluk hidup telah belajar duduk untuk berehat, menjimatkan tenaga, dan menjaga kesihatan fisiologi lebih lama. Di mana kita berpaling ke arah yang salah, dan mengapa duduk lebih berbahaya daripada yang baik pada manusia moden, ahli antropologi David Reichlen dari University of Southern California berusaha untuk mengetahui.

Reichlen mengkaji kehidupan dan keanehan kehidupan orang-orang Hadza dari Tanzania, sebuah suku pemburu-pengumpul yang asing dengan manfaat peradaban. Mereka menggunakan kaedah dan teknologi primitif yang sama dengan nenek moyang mereka berabad-abad yang lalu, makan dari alam liar tanpa hampir pemprosesan kuliner. Mereka juga mempunyai tahap risiko penyakit kardiovaskular yang sangat rendah - dengan latar belakang penduduk bandar yang gemuk, Hadza kelihatan sangat menguntungkan.

Para saintis meletakkan sensor pada penduduk asli untuk mengumpulkan statistik aktiviti fizikal mereka, dan mendapati bahawa hadza hanya duduk dan berehat selama hampir 10 jam sehari. Ini hampir sama dengan angka negara maju, tetapi aneh bagi orang-orang pemburu yang secara harfiah "diberi makan oleh kaki mereka." Benar, Hadza tidak banyak memburu seperti mengumpulkan sayur-sayuran dan akar - kalori mereka tidak terlalu tinggi, dan oleh itu anda memerlukan banyak. Dan pada masa yang sama mereka banyak duduk, tetapi tidak ada yang menderita kegemukan dan tidak mengalami masalah jantung.

Dalam kajian lanjutan, para saintis menyedari bahawa alasannya adalah bagaimana Hadza duduk - berjongkok atau berlutut. Otot mereka sedikit tegang, dan badannya dalam keadaan baik, tidak seperti orang yang terbaring di sofa atau bekerja keras, tetapi duduk di kerusi pejabat yang selesa. Reichlen belum membuat kesimpulan akhir, tetapi jelas bahawa jika kita ingin kekal sihat, mungkin kita hanya perlu belajar cara duduk dengan betul terlebih dahulu.