Bahan yang terdapat dalam kulit buah yang membantu dalam rawatan sklerosis berganda

Kajian baru-baru ini oleh sepasukan saintis dari Universiti Thomas Jefferson yang diketuai oleh Profesor Guan-Hsien Zhang menunjukkan bahawa sebatian yang terdapat dalam kulit buah, asid ursolic, berpotensi dapat meringankan keadaan pesakit dengan sklerosis berganda.

Eksperimen dilakukan pada tikus pada fasa akut penyakit ini. Setelah 20 hari dari awal penggunaan asid ursolik, tikus yang sebelumnya lumpuh itu kembali dapat berjalan.

Para penyelidik mengkaji bagaimana asid ursolic berinteraksi dengan sel dan mendapati bahawa ia menghalang (menekan aktiviti) sel-sel imun, yang merupakan pemacu utama MS. Sebagai tambahan, asid ursolik mempromosikan pematangan oligodendrocytes - sel yang menghasilkan myelin, yang membentuk sarung pelindung ujung saraf.

"Ini bukan penyembuh, " jelas Dr. Zhang. "Tetapi jika kita melihat reaksi yang sama pada orang, itu akan berarti perubahan yang signifikan dalam kualiti hidup orang dengan sklerosis berganda."

Multiple sclerosis (MS) adalah penyakit autoimun kronik yang tidak dapat disembuhkan yang menyerang berjuta-juta orang di seluruh dunia. Punca kejadiannya masih belum diketahui. Hanya diketahui bahawa pada suatu ketika sistem kekebalan tubuh mulai menyerang sarung pelindung ujung saraf, yang terdiri daripada myelin, dan memusnahkannya. Akibatnya, sistem saraf, yang bertanggungjawab untuk fungsi motor, terjejas, dan setelah beberapa tahun seseorang berubah menjadi orang kurang upaya.