Gambaran klasik evolusi manusia ternyata salah

Ilustrasi terkenal, yang dalam satu baris menggambarkan primata, australopithecus dan nenek moyang manusia yang lain, termasuk dirinya, sebenarnya, pada dasarnya salah. Dan intinya bukanlah siapa yang sebenarnya digambarkan di atasnya, tetapi bagaimana - makhluk mengikuti satu sama lain, dari yang kurang berkembang hingga yang lebih kompleks. Ini menimbulkan ilusi bahawa evolusi manusia berjalan mengikut rancangan yang ketat dan ke arah yang jelas. Sebuah penerbitan baru-baru ini dari sarjana Oxford membantah postulat ini.

Dalam kajian terbaru mengenai gen ratusan makhluk hidup yang sudah lama terbentuk, yang diketahui oleh kumpulan nenek moyang yang cukup besar, satu fakta menarik telah muncul. Sebilangan besar haiwan yang hidup, dengan pengecualian yang jarang berlaku, dalam evolusi telah kehilangan hampir lebih banyak gen daripada yang mereka perolehi. Dan proses ini tidak mempunyai susunan yang dinyatakan dengan jelas, semuanya berlaku dengan sangat kacau - kerana keadaan kewujudan berubah.

Inti dari hipotesis adalah bahawa alam tidak mempunyai apa-apa seperti evolusi yang diarahkan atau stabil, apabila suatu spesies menerima kebolehan baru dan tentunya berguna. Dalam ilustrasi klasik, kita melihat bagaimana seekor monyet, selangkah demi selangkah, mengembangkan anggota badannya, postur tegak, otak yang besar - dan akhirnya menjadi seorang lelaki. Tetapi ini adalah utopia, gambarajah yang disederhanakan dengan sengaja yang tidak menunjukkan banyak cabang dan mutasi sampingan yang menjadi jalan buntu.

Kesalahan utama gambar ini, menurut saintis dari Oxford, adalah bahawa ia tidak menunjukkan evolusi itu sendiri, tetapi hanya hasilnya, dan bahkan hanya bahagian yang paling berjaya. Kami melihat bahawa pada suatu tahap salah satu spesies baru mengalahkan yang lain, tetapi kami tidak tahu apa yang menjadi kelebihan daya saingnya, bagaimana proses ini berlaku. Mungkin berjalan tegak ternyata tidak menjadi berkat sama sekali, tetapi yang paling buruk - misalnya, subspesies lain bermutasi bahkan lebih tidak berjaya, sehingga mereka cepat pupus, tetapi yang satu ini tetap dan terus berkembang. Tetapi ilustrasi klasik mencipta idea yang sama sekali berbeza dan oleh itu pada dasarnya salah.