Sertailah projek penemuan ubat COVID-19 terbesar!

Wabak ini hanya dapat dihentikan oleh kerja sama seluruh umat manusia, malah pemain, pelombong dan pemilik PC berprestasi tinggi lain telah masuk. Dalam masa kurang dari dua minggu, jumlah peserta dalam projek pengkomputeran pengedaran Folding @ home telah meningkat kepada 400, 000 orang. Dan jumlah kekuatan pengkomputerannya telah mencapai tahap 470 petaflops yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Semuanya bermula dengan panggilan Nvidia pada 14 Mac tahun ini kepada pemilik kad video jenama ini untuk membantu dalam memerangi coronavirus. Dalam beberapa hari, inisiatif ini disokong oleh komuniti PCMR, pelombong terkemuka Amerika Ethereum cryptocurrency CoreWeave, Tom's Hardware, AnandTech, HotHardware, OC3D dan sebilangan gergasi IT lain. Pasukan asal Folding @ seramai 30 ribu ahli telah berkembang sepuluh kali ganda di depan mata kita.

Sekiranya hanya dua minggu yang lalu, projek Folding @ home mempunyai kira-kira 100 petaflops kuasa pengkomputeran, hari ini terdapat lebih dari 470. Ini, selama satu minit, tiga kali ganda kemampuan superkomputer Summit paling kuat yang beroperasi di Makmal Oak Ridge of Jabatan Tenaga AS. Sebenarnya, komuniti ini kini menjadi rangkaian kedua terkuat di planet ini, selepas sistem Bitcoin. Dan semua kekuatan ini akan digunakan untuk menyelamatkan umat manusia dari COVID-19.

Tugas utama projek ini adalah untuk mensimulasikan tingkah laku virus yang bersentuhan dengan pelbagai protein. Tujuannya adalah untuk mengkaji kelemahannya dan menunjukkan kepada para saintis cara utama untuk membuat vaksin. Semua orang dapat membantu dalam hal ini, yang paling penting bagi seluruh peradaban kita. Program yang diperlukan boleh didapati di sini.