Dua jenis coronavirus baru dijumpai di China - di antara pangolin

Versi rasmi semasa menyatakan bahawa COVID-19 muncul di koloni kelawar tapal kuda di wilayah Yunnan China, yang bersempadan dengan Myanmar. Versi ini mempunyai banyak ketidakkonsistenan - khususnya, bagaimana jangkitan mengatasi jalan sejauh 1000 km ke utara kota Wuhan, tanpa diketahui? Oleh itu, saintis China terus mencari sumber virus alternatif dan sekarang mereka mempunyai suspek baru - trenggiling.

Di China sendiri, mereka tidak mengenali kamera - versi mengenai kelelawar sebagian besar merupakan propaganda, ia digunakan sebagai hujah yang berat untuk mengatur perjuangan menentang masyarakat Cina yang terkenal dalam makanan. Wabak coronavirus telah menjadi pemangkin yang kuat, dan di tengah-tengah konfrontasi, mereka berjaya membersihkan banyak pasar bawah tanah, serta menghilangkan pelbagai saluran bekalan untuk daging eksotik. Penyiasat harus bekerja dengan sampel yang masih hidup, termasuk barang yang dirampas dari tahun-tahun sebelumnya.

Dalam tisu beku dari 18 pangolin Melayu yang dirampas oleh kastam Guangxi pada tahun 2017, 6 sampel RNA coronavirus dijumpai. Dalam kumpulan daging pangolin yang lain, dari tahun 2018, terdapat tiga sampel lagi. Akhirnya, kebiasaan Guangzhou mengirim timbangan pangolin yang disita pada awal tahun 2019 - terdapat juga jejak virus yang sangat mirip dengan COVID-19.

Penjujukan genom dari semua sampel membawa kepada pengenalpastian dua baris coronavirus, yang bertepatan dengan 85, 5-92, 4% dengan COVID-19. Di salah satu daripadanya, bahkan penampilan duri "mahkota" ternyata sama. Ini tidak mengejutkan - sebaliknya, ia hanya mengesahkan ketakutan para saintis bahawa COVID-19 sama sekali tidak unik, tetapi hanya anggota keluarga besar virus yang sangat berbahaya yang akan mengancam umat manusia di masa depan. Dan pihak berkuasa China sekarang akan mengalami sakit kepala - jumlah penyangka virus yang disyaki semakin meningkat di depan mata kita, dan perlu untuk mengesan bekalan daging berbahaya ke negara ini dengan sangat berhati-hati.