Pesawat AS yang paling rahsia kembali ke angkasa lepas - kali ini kita tahu mengapa

Pelancaran kapal angkasa AS yang paling misterius yang boleh digunakan semula, yang dikenali sebagai X-37B, dijadualkan pada 16 Mei tahun ini. Dan ini adalah kes yang jarang berlaku apabila tujuan penerbangan dibuat untuk umum terlebih dahulu, kerana peranti ini biasanya menjalankan misinya dengan penuh kerahsiaan. Mungkin US Space Corps yang baru dibuat, yang kini secara rasmi memiliki X-37B, tidak mempunyai misi untuknya pada masa ini. Dan agar peranti unik itu tidak terbiar, ia "dipinjam" oleh NASA.

Untuk kepentingan NASA, dua eksperimen akan dilakukan di atas X-37B, yang mana modul perkhidmatan tambahan dipasang padanya untuk pertama kalinya. Projek pertama dikhaskan untuk kajian bahan baru yang perlu diuji oleh kesan persekitaran ruang. Yang kedua adalah mengkaji kesan radiasi kosmik pada biji tanaman - X-37B terbang di orbit yang berbeza, termasuk yang sangat kecil, yang akan memberikan pelbagai syarat untuk eksperimen.

Projek ketiga ditugaskan oleh US Navy Research Laboratory, yang telah mengembangkan teknologi untuk menukar tenaga suria menjadi frekuensi radio gelombang mikro. Dalam format ini, para saintis berharap dapat memindahkannya dari X-37B ke Bumi. Akhirnya, tugas terakhir yang disuarakan adalah pelancaran ke orbit mikrosatelit FalconSat-8 milik Tentera Udara AS. Dia juga akan melakukan beberapa pekerjaan, tetapi sekarang mereka sudah diklasifikasikan.