Kes perubatan yang serius telah menunjukkan apa yang boleh menyebabkan kopi berlebihan

Kafein adalah perangsang psikoaktif paling popular di dunia dan tidak dikawal dengan cara apa pun. Sekurang-kurangnya dalam makanan seperti kopi, teh, dan minuman tenaga. Sebilangan besar daripada kita mengonsumsi kafein dalam dos yang selamat dan sederhana, tetapi sebenarnya adalah dalam bentuk tulen atau pekat, kafein adalah bahan yang sangat kuat yang boleh mengancam nyawa.

Menurut Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA), satu sudu teh serbuk kafein tulen bersamaan dengan kira-kira 28 cawan kopi. Dan ini adalah penjelasan langsung mengapa penjualan makanan tambahan kafein serbuk secara besar-besaran dilarang di Amerika Syarikat dan beberapa negara lain. Larangan itu berlaku setelah beberapa kematian akibat berlebihan kafein dalam beberapa tahun terakhir.

Laporan dari doktor rawatan intensif Rebecca Harsten dari Queen Elizabeth Hospital di London memperincikan pengalaman seorang pesakit berusia 26 tahun. Gadis itu berada dalam keadaan darurat kira-kira tiga jam setelah mengambil dua sudu teh kafein serbuk (kira-kira 20 gram). Ini kira-kira 50-60 cawan kopi. Menurut Harsten, ini lebih dari cukup untuk membunuh seorang lelaki. “Pengambilan kafein yang sudah melebihi 1-2 g menyebabkan keracunan teruk. Dos mematikan dianggap jumlah 5 g atau kepekatan kafein dalam darah> 80 mg / l ”. Dengan bantuan doktor, pesakit itu diselamatkan dalam rawatan intensif. Kepekatan bahan dalam darah gadis itu adalah 147.1 mg / l.

Gambaran mengenai keracunan itu adalah seperti berikut: dalam beberapa jam, ketika wanita itu tiba di bilik kecemasan, dia mengalami degupan jantung yang cepat dengan tekanan darah rendah, berkeringat, kegelisahan, kesukaran bernafas, hiperventilasi dan muntah. Ujian menunjukkan pengumpulan asid di dalam tubuhnya (asidosis metabolik), bersamaan dengan ketidakseimbangan karbon dioksida dan oksigen dalam darahnya dan peningkatan jumlah sel darah putih.

Fakta bahawa doktor berhadapan dengan berbagai macam kesan adalah bukti seberapa luas spektrum proses metabolik dalam tubuh dapat mengganggu kafein. Sehingga hari ini, tidak ada garis panduan rasmi untuk menangani overdosisnya - bagaimanapun, ini adalah senario yang agak jarang berlaku.