Jenazah seorang pahlawan Scythian yang berusia 13 tahun terpaksa menyemak semula mitos orang Amazon

Orang Yunani kuno hanya mengetahui pelbagai khabar angin dan spekulasi mengenai pahlawan wanita "Amazons". Dan banyak mitos telah diciptakan, dari memotong payudara untuk memanah yang lebih baik hingga membunuh semua bayi lelaki yang dilahirkan. Diyakini bahawa orang Amazon tinggal di suatu tempat di luar Asia Kecil, di antara stepa yang tidak berkesudahan. Tetapi temuan tahun lalu mengubah segalanya - pada hakikatnya, gadis Scythian kemungkinan besar dibawa ke Amazon.

Desa Devitsa di wilayah Voronezh dalam legenda rakyat dianggap sebagai ibukota pejuang wanita yang tidak formal, yang, menurut Slavia kuno, dilindungi oleh dewa Perun. Sejak tahun 80an. pada abad yang lalu, lebih dari selusin gundukan kubur berukuran penuh ditemui di sekitar kampung, yang kandungannya menunjukkan bahawa mereka adalah kuburan pejuang terkenal. Sekiranya tidak ada kemampuan untuk melakukan analisis DNA, jenazah dianggap sebagai lelaki, kerana senjata dan baju besi tidak berkaitan dengan benda wanita dengan cara apa pun.

Pengebumian seorang remaja perempuan yang ditemui di Tuva pada tahun 1988.

Tahun lalu, satu lagi tempat perkuburan dua pejuang yang dipasang dengan peralatan yang sangat baik pada masa itu ditemui di kampung. Tetapi sekarang, dengan bantuan penyelidikan DNA, mungkin untuk membuktikan bahawa kedua-dua kerangka itu adalah milik wanita berusia 50 dan 35 tahun. Lebih-lebih lagi, genom mereka ternyata serupa dengan jenazah seorang gadis remaja yang tidak lebih tua dari 14 tahun, yang pengebumiannya ditemui di Tyva pada tahun 1988. Ini memaksa untuk menyemak semula hasil ekspedisi sebelumnya, dan sebagai hasilnya, RAS datang kesimpulan bahawa semua kubur di Devitsa adalah perempuan. Dan wanita muda yang mati dalam pertempuran dikebumikan di sana.

Analisis senjata menunjukkan bahawa pahlawan ini adalah milik orang Scythians, mereka hidup sekitar 2500 tahun yang lalu. Pada masa itu, orang-orang ini tidak mempunyai syarat untuk pembentukan penempatan besar, sehingga mereka tinggal di komuniti kecil, di mana semua orang dewasa diharuskan dapat mengendalikan senjata. Gadis-gadis dilatih dalam seni mempertahankan diri setara dengan anak lelaki dan, menurut beberapa sumber, hingga sepertiga dari semua gadis Scythian menjadi pejuang profesional. Ada kemungkinan bahawa inilah yang menjadi asas legenda kuno mengenai Amazon.

Gadis Pahlawan Battleaxe