Terobosan: Saintis berjaya menulis maklumat dalam Molekul sintetik

Secara teori, sebarang bahan, medium atau fenomena di mana urutan parameter yang diberikan dapat direalisasikan sesuai untuk menyimpan dan menghantar maklumat. Ini adalah pemukulan drum isyarat, dan kod Morse, dan kod binari dalam litar mikro. Dan baru-baru ini, para saintis telah mencipta molekul sintetik, bahan baru, dalam struktur maklumat yang dicatat. Satu molekul - satu set data.

Penyelidik dari University of California di Berkeley dan Ruhr University of Bochum telah memilih kerangka organometallic (MOF) sebagai bahan yang menjanjikan. Mereka mempunyai struktur mikropori berukuran nanometer, di mana ion logam sewenang-wenang melekat pada kisi organik. Dengan mengubah jenis logam, MOF dengan sifat fizikal dan kimia yang berbeza dapat diperoleh dan digunakan sebagai membran, penapis, pemangkin, dll.

Konsepnya ialah dengan mengubah susunan ion individu, anda boleh mengaturnya untuk membentuk kod. Untuk tujuan ini, MOF-74 baru telah dirancang di mana rangka oksida berbentuk batang dan beberapa batang ini digabungkan menjadi struktur jenis sarang lebah. Di sepanjang batang ini terdapat ion timbal, kobalt, kadmium dan ion mangan, yang lokasinya dibaca oleh teknologi tomografi probe atom (APT).

Hasilnya, saintis dapat membuat molekul dengan maklumat yang direkodkan, dan kemudian membaca data ini. Sekarang mereka mengusahakan teknologi untuk menulis semula molekul, yang tidak begitu mudah - pada asalnya MOF disusun sebagai pakai, dengan struktur tetap. Namun, sama sekali tidak dikecualikan bahawa dalam waktu dekat, peranti penyimpanan data di alat kita akan dibuat menggunakan teknologi molekul.