Australia telah membuat kaedah pasif untuk mengubah air laut menjadi air minuman dalam 30 minit

Bagi Australia yang gersang dan kebakaran hutan, menyediakan air minum bersih adalah masalah yang mendesak. Tidak menghairankan bahawa di sinilah kaedah untuk penyahgaramannya yang berkesan dikembangkan. Para saintis di Universiti Monash di Melbourne telah mencipta jenis kerangka organometallik (MOF) baru yang bertindak seperti span selektif. Ia mengeluarkan ion garam dari garam atau air laut dan menyerapnya ke dalam dirinya sendiri.

MOF baru telah menerima indeks PSP-MIL-53, ia dibezakan dengan luas permukaan dalaman yang besar. Jadi, satu sudu teh bahan ini setanding dengan kawasan padang bola. Struktur PSP-MIL-53 disesuaikan khusus untuk bekerja dengan garam, ia mampu menarik ion dengan berkesan dari cecair. Eksperimen menunjukkan bahawa setelah bersentuhan dengan MOF selama 30 minit, jumlah zarah garam terlarut dalam cecair menurun dari 2233 ppm menjadi kurang dari 500. Memandangkan bahawa standard WHO hanya 600 ppm.

Setelah air disucikan, MOF yang mengandung garam mesti diletakkan di bawah sinar matahari langsung untuk mencetuskan reaksi penolakan ion. Rata-rata, pembersihan bahan yang lengkap tidak lebih dari 5 minit. Hasilnya, ternyata dengan bantuan 1 kg PSP-MIL-53, hingga 140 liter air dapat disalinasi pada siang hari. Dan semua ini tanpa mengeluarkan tenaga, hanya kerana cahaya matahari.