Ahli biologi mencadangkan penggantian ikan dalam makanan kita dengan ubur-ubur

Ahli biologi dari University of Queensland (Australia) Leslie Roberson menerbitkan artikel yang menyatakan bahawa manusia secara sistematik menggunakan kira-kira seratus spesies haiwan laut yang terancam untuk makanan. Dan ini hanya kes-kes yang kita ketahui. Berapa banyak spesies laut yang jarang kita makan sekarang tidak dapat dikira.

Di banyak negara, sudah ada kekurangan beberapa spesies ikan komersial, yang banyak terdapat pada akhir abad yang lalu. Langkah-langkah pentadbiran dan undang-undang tidak masuk akal, kerana tangkapan dari wilayah yang tidak diketahui berulang kali dibebani, diproses dan akhirnya berakhir di kedai dengan label samar "ikan laut". Tidak ada larangan dan denda yang akan membantu di sini, kita semua perlu secara radikal menyemak semula diet kita dan hanya melepaskan ikan. Tanpa permintaan - tidak ada tangkapan dan tidak ada kerosakan pada ekosistem.

Tetapi bagaimana kita dapat menyelesaikan masalah penyediaan makanan untuk berbilion orang? Para saintis percaya bahawa kita perlu beralih kepada satu-satunya sumber makanan yang boleh diperbaharui di laut (selain alga): ubur-ubur. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terlalu banyak jumlahnya, jadi makan ubur-ubur, selain memuaskan rasa lapar, akan membawa manfaat besar bagi orang-orang yang tinggal di laut dan lautan itu sendiri. Ubur-ubur menjadikan perikanan tidak berkesan di beberapa negara yang secara historis sangat bergantung padanya - misalnya, di Jepun.

Soalan logik: bagaimana meyakinkan berjuta-juta orang untuk makan ubur-ubur? Sebenarnya, ini adalah masalah kebiasaan dan tradisi, kerana sirip hiu yang sama, walaupun dianggap makanan istimewa, praktis tidak boleh dimakan tanpa sos dan pengetahuan mengenai resipi. Orang makan banyak perkara pelik yang hanya mendapat rasa dan nilai apabila dimasak dengan betul, dan ubur-ubur tidak terkecuali. Di China, mereka dimasak selama 1700 tahun, dan tiga tahun yang lalu, keripik ubur-ubur diperkenalkan di Denmark. Ini hanya soal teknik dan kempen PR yang kompeten - tetapi perlu dilakukan di seluruh planet.

Kerepek ubur-ubur