Kromosom sejati sama sekali tidak seperti X dan Y

Gambar kromosom dalam bentuk huruf Latin "X" dan "Y" yang diketahui oleh semua dari buku teks, menurut data yang dikemas kini, tidak sesuai dengan kebenaran dengan cara apa pun. Menurut saintis Harvard Jun-Han Su, gambar seperti itu dapat dilihat hanya 10% dari waktu. Bentuk sebenar repositori maklumat genetik ternyata jauh lebih rumit, dan baru-baru ini pasukan ahli biofisik Xiaowei Zhuang akhirnya berjaya membayangkannya.

Semasa mengkaji kromosom, penting untuk mempertimbangkan struktur tiga dimensi mereka, kata Chuang, tanpa ini mustahil untuk menganalisis kerja mekanisme molekul. Chromatin diedarkan secara tidak merata dalam kromosom, tetapi dengan corak tertentu. Pasukannya telah mengembangkan kaedah baru untuk memvisualisasikan bahan ini, menggunakan sifat semula jadi yang diwarnai dengan pelbagai pengaruh.

Teknologi ini berdasarkan pendarfluor multiplex dan mikroskopi resolusi ultra tinggi. Dengan menggunakan rangkaian tangkapan lokasi genom, para penyelidik membina model 3D yang menunjukkan taburan kromatin terperinci. Struktur kromosom ternyata jauh lebih kompleks daripada bentuk sederhana X dan Y, dan sukar untuk dijelaskan. Selain itu, hanya sebilangan kecil molekul DNA, dan Chuang merancang kajian besar-besaran mengenai pembinaannya menggunakan teknologi baru untuk melihat gambaran besar.

Kromatin