Teknologi Penjanaan Semula Rambut Melawan Kehilangan Pendengaran Senile

Penyelidik dari Massachusetts (AS) telah menawarkan sudut pandang alternatif mengenai perkembangan presbycusis - kehilangan pendengaran secara beransur-ansur seiring bertambahnya usia manusia. Sebelum ini, dipercayai bahawa ini adalah proses multifaktorial dan penuaan itu sendiri yang harus dipersalahkan, yang masih belum dapat kita lawan. Walau bagaimanapun, saintis Amerika mempunyai pendapat yang berbeza - mereka meletakkan kesalahan utama pada keausan bahagian telinga dalam dengan sel rambut. Dan mereka sudah tahu bagaimana merawatnya.

Kajian terperinci mengenai struktur dan kerosakan telinga dalam hanya dapat dilakukan dengan bedah siasat bedah siasat. Saintis Amerika dapat mengumpulkan audiogram 120 subjek sepanjang hayatnya, dan kemudian melakukan autopsi dan membandingkan kedua-dua jenis data tersebut. Mereka mendapati hubungan yang jelas antara gangguan pendengaran dan pemusnahan lapisan sel rambut. Dan sama sekali tidak bersilang dengan faktor penuaan yang lain, yang bermaksud bahawa intinya bukan pada penuaan abstrak, tetapi dalam keadaan bahagian tertentu tubuh.

Sel rambut menderita dan mati akibat kebisingan biasa - semakin lama kesannya semakin kuat, semakin trauma pada sel tersebut. Seperti tisu hidup, mereka tidak dapat menahan tekanan selamanya dan tidak mengalami kerosakan. Oleh itu, tugas kita adalah dengan berhati-hati melindungi telinga dalam daripada bunyi yang kuat dan kerap. Sekiranya anda berhati-hati dan mengelakkan bunyi yang terlalu kuat, anda boleh menyimpan sebahagian besar sel rambut pada usia tua, dan dengan pendengaran yang baik.

Sebaliknya, anda tidak boleh mengelakkan kebisingan sepenuhnya sepanjang hayat, dan oleh itu anda perlu memikirkan untuk membantu mereka yang telah kehilangan beberapa sel rambut. Menurut para penyelidik, teknologi terapi rambut regeneratif akan sangat berguna di sini. Walau bagaimanapun, ini adalah kawasan yang agak baru, di mana masih banyak yang tidak diketahui, jadi masih terlalu awal untuk membicarakan resipi khusus untuk kehilangan pendengaran pikun.