Demi kawin, monkfish meninggalkan kekebalan - dan ini membingungkan saintis

Selama kira-kira seratus tahun, para saintis telah mengetahui tentang cara pembiakan ikan yang tidak biasa dari pesanan ikan pemancing atau syaitan laut. Seorang lelaki kecil dan lemah (panjang 1-2 cm), ketika bertemu seorang wanita, menggigit kuat ke tubuhnya, setelah itu proses yang luar biasa bermula, di mana lelaki kehilangan organnya dan berubah menjadi pelengkap dengan testis pada tubuh wanita . Untuk masa yang lama, para saintis tidak dapat memahami bagaimana ini secara umum mungkin dari sudut pandang biologi - gabungan dua organisma yang berbeza?

Di satu pihak, kita melihat bentuk alternatif parasitisme seksual, yang bukan perkara baru. Sebaliknya, ia adalah keajaiban yang sukar dijelaskan oleh sains. Semasa fusi, sistem peredaran darah dan saraf bersatu pada lelaki dan wanita, tisu mereka menjadi biasa, dan tubuh wanita benar-benar menerima organ baru. Dan pada masa yang sama, tidak ada tindak balas imun yang dihadapi oleh doktor ketika cuba memindahkan mana-mana bahagian tubuh makhluk hidup. Bagaimana ini boleh berlaku?

Kajian jangka panjang mengenai DNA pemancing menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai sebilangan gen yang paling penting. Di dalam badan ikan ini tidak ada antibodi penanda yang mengesan sel asing, ia tidak mempunyai sel T untuk memusnahkan sel yang dijangkiti, dan tidak ada antigen histokompatibilitas. Secara bersama, sepertinya para syaitan dalam proses evolusi sengaja "mematikan" sistem kekebalan tubuh mereka sehingga lelaki dapat mengawan dengan wanita dan menjadi satu dengan mereka.

Tetapi bagaimana makhluk hidup dapat melakukan tanpa kekebalan, bagaimana ia melindungi dirinya dari penyakit? Sebilangan saintis percaya bahawa pemancing masih mempunyai kekebalan, tetapi ia lebih kompleks dan oleh itu belum ditemui. Yang lain mengatakan bahawa ini adalah jenis penemuan yang berbeza - sangat mungkin evolusi telah belajar untuk membuat seluruh spesies makhluk hidup yang dapat dilakukan dengan mudah tanpa kekebalan sama sekali. Benar, mereka boleh hidup dalam bioma yang ditentukan dengan keadaan tetap.