Menonton video pendek meningkatkan skor IQ sebanyak 18 mata

Hanya menonton video pendek dengan petua bagaimana menjawab jenis soalan ujian IQ tertentu meningkatkan skor dengan 18 mata yang mengagumkan, menurut kajian baru-baru ini. Ia harus difahami - video itu sendiri tidak menjadikan orang lebih pintar, tetapi menjadikan mereka lebih bersedia untuk menghadapi ujian. Dan ini adalah masalah besar untuk ujian IQ, yang dipercayai dapat menilai kecerdasan seseorang secara tidak berat sebelah.

Kajian ini dilakukan oleh saintis dari Universiti Saar dan Luxembourg. Mereka menjalankan ujian IQ standard pada 341 pelajar, separuh daripadanya menonton video yang menerangkan beberapa bahagiannya. Hasilnya, kumpulan ini mendapat purata 18 mata lebih banyak daripada kumpulan kawalan semasa ujian. Data yang merangkum masalah ini telah dilaporkan dalam jurnal Intelligence.

Stuart Ritchie, seorang penyelidik di King's College London, mengomentari penemuan tersebut: “Ini kira-kira sama dengan semua kata dalam ujian perbendaharaan kata dalam talian sebelum ujian IQ. Semua orang dapat melihat makna mereka di kamus lebih awal dan lulus ujian dengan lebih baik. Ini menjadikan keputusan ujian tidak bermakna. "

Situasi dapat diselesaikan dengan memberi arahan dan penjelasan kepada peserta mengenai bahagian standard sebelum ujian, kata Richie. Ini akan membolehkan semua orang memulakan ujian dalam keadaan yang sama. Tetapi ini hanyalah salah satu masalah ujian IQ, yang, misalnya, mempunyai hubungan kuat yang terbukti dengan perlumbaan dan kekayaan material subjek, yang sama sekali bukan petunjuk kecerdasan.