Lubang sink besar yang terdapat di Yamal: mengapa begitu teruk

Di sebelah utara Siberia barat, di Semenanjung Yamal, kawah ke-17 telah dijumpai, terbentuk dari hidrolakolit atau gundukan yang tinggi. Penemuan itu dibuat secara tidak sengaja oleh wartawan yang kembali dengan helikopter dari perjalanan perniagaan ke tundra. Dengan cepat menjadi jelas bahawa objek yang dijumpai adalah salah satu yang terbesar, berdiameter 50 m, dan juga terpelihara dengan sempurna, yang memberi para saintis harapan untuk belajar banyak tentang sifat fenomena ini.

Sayangnya, hari ini kajian tentang gundukan gumpalan disebabkan oleh minat ilmiah tidak seperti persoalan tentang kelangsungan hidup manusia di ruang yang luas di planet ini, di mana masih ada permafrost, yang tidak lagi disebut "kekal". Ais cepat mencair dalam keadaan perubahan iklim yang cepat, dan musim panas yang panas di Siberia telah menunjukkan apa yang akan menyebabkan ini dalam masa terdekat. Kita bercakap mengenai bencana alam sekitar di Norilsk pada akhir musim bunga, ketika pergerakan tanah menghancurkan takungan dan lebih dari 20, 000 tan bahan bakar masuk ke sungai.

Selama berabad-abad, permafrost telah menjadi perisai semula jadi yang melindungi dunia di atas dari apa yang tersembunyi di usus bumi. Gas ini adalah metana, yang terkonsentrasi pada titik tertentu, mendorong batu terpisah di bawah tekanan dan naik ke permukaan. Pada ketika ini, rongga besar terbentuk di tanah. Permukaannya membengkak dan hanya tinggal waktu dan cuaca, sehingga "penutup" ais dan tanah beku ini cukup lemah sehingga gas dapat meletup. Contoh telaga lubang ke-17 di Yamal, seseorang dapat melihat bahawa ini berlaku dalam bentuk letupan, dan serpihan tanah tersebar di sekitar ratusan meter.

Tetapi para saintis tidak takut akan letupan dan kegagalan baru, walaupun penampilan mereka di dekat infrastruktur sangat berbahaya. Mereka prihatin terhadap kecenderungan kelemahan pelindung dari lapisan es dan pembebasan metana ke atmosfera. Pertama, ia meningkatkan kesan rumah hijau di planet ini. Kedua, tidak jelas tundra apa yang akan berubah ketika permafrost mencair. Apa yang akan berlaku di wilayah Siberia yang luas, bagaimana iklim dan keadaan apa yang terbentuk di sana? Nampaknya kita akan mengetahui jawapan untuk soalan ini dalam masa terdekat.