Kerangka dinosaurus lengkap pertama dikumpulkan 162 tahun selepas penemuan itu

Sains dunia tidak berkembang secara sistematik dan komprehensif seperti yang kita mahukan, selalunya kehendak nasib mempengaruhi penyelidikan. Contohnya, nasib rangka masih kekal, yang boleh menjadi kerangka dinosaurus pertama yang dipasang sepenuhnya dalam sejarah. Sebaliknya, tulang, berusia 193 juta tahun, telah mengumpulkan debu di peti besi Muzium Sejarah Alam di London selama satu setengah abad, dan baru-baru ini telah dibina dan dikaji.

Dipercayai bahawa tulang dinosaur pertama ditemukan pada tahun 1824, dan istilah "dinosaur" diciptakan oleh Richard Owen pada tahun 1842. Penemuan pertama adalah tulang yang sangat tersebar, yang memungkinkan untuk membuat kesimpulan hanya tentang ukuran makhluk purba, tetapi bukan mengenai penampilan dan struktur badan mereka. Hasilnya, pada pameran tematik pertama di Istana Kristal London pada tahun 1854, pengunjung melihat gambar-gambar aneh yang terbuat dari tulang dan konkrit, mirip dengan kadal monitor yang ditumbuhi.

Kerangka skeelidosaur yang dicari pada tahun 1858 ditemui oleh James Harrison, di sebuah kuari berhampiran Charmouth di barat Dorset (England). Tulang-tulang itu dicampurkan dengan sisa-sisa haiwan lain, jadi Richard Owen dari British Museum, yang memeriksanya, memerintahkan mereka untuk menggali lebih jauh untuk mengumpulkan lebih banyak bahan untuk dianalisis. Harrison melakukan itu - dalam masa setahun dia menggali semua serpihan yang hilang, tetapi minat Owen semakin kering dan dia tidak terlibat dalam penemuan itu.

162 tahun kemudian, saintis David Norman dari University of Cambridge akhirnya menyelesaikan kerja yang diperlukan dan memasang kerangka. Terkejut pada dirinya sendiri, dia mendapati bahawa skeelidosaurus mempunyai tanduk di bahagian belakang tengkorak, moncongnya dilindungi oleh pertumbuhan tulang, dan seluruh tubuhnya ditutup dengan dua lapisan perlindungan, dalam bentuk pin tulang dan plat. Dari sini dapat disimpulkan bahawa skeelidosaurus adalah nenek moyang langsung ankylosaurus, yang mempertahankan perisai ini, tetapi di samping itu tumbuh ekor berduri mirip dengan tongkat berat.