Orang-orang tua masa kini lebih kuat, lebih pantas dan lebih pintar daripada 30 tahun yang lalu

Saintis Finland dari University of Jyväskylä melakukan kajian unik membandingkan data mengenai kualiti dan jangka hayat orang berusia 75-80 tahun pada tahun 1989 dan pada tahun 2017. Hampir tidak ada kajian mengenai orang-orang pada usia yang sama dengan perbezaan generasi keseluruhan (sekitar 30 tahun) di dunia. Kesimpulannya bertentangan: orang-orang tua moden mula hidup lebih baik, yang bermaksud lebih lama, yang menimbulkan beban kewangan yang besar dan oleh itu negara memerlukan pembaharuan sosial.

Kembali pada tahun 2001, WHO memperkenalkan metrik baru dalam analisis global kehidupan manusia, yang disebut HALE (jangka hayat yang sihat). Para pakar menyimpulkan bahawa pengiraan sederhana untuk tahun-tahun yang tinggal adalah sekunder, dan di tempat pertama harus menjadi petunjuk jumlah tahun yang hidup dengan kesihatan yang optimum. Salah satu sebabnya adalah bahawa dalam realiti baru di negara maju, semakin banyak orang yang dijamin melintasi tonggak berusia 70 tahun, tetapi persoalannya adalah - bagaimana mereka hidup pada usia itu hari ini?

Menurut penyelidikan Finland, orang-orang tua moden jauh lebih pintar dan intelektual lebih kaya daripada pendahulunya. Mereka mempunyai kelajuan berjalan dan prestasi paru-paru yang lebih tinggi, kekuatan cengkaman 5-25% lebih baik, dan kekuatan lutut lutut 20-47% lebih baik daripada pada abad yang lalu. Paling berjaya lulus ujian kognitif, dan terdapat lebih sedikit kes demensia senil. Para saintis melihat ini sebagai akibat daripada pembaharuan sosial yang berlaku di Finland pada tahun 1940-an dan 1950-an dan secara signifikan meningkatkan kualiti hidup orang.

Para saintis menjelaskan bahawa Finland dalam banyak hal adalah negara terpencil, sehingga data penyelidikan tidak dapat digeneralisasikan ke seluruh dunia. Walaupun trendnya hanya itu - orang tua moden telah menjalani kehidupan yang lebih selesa dan tenang daripada ibu bapa mereka, dan oleh itu indikator HALE mereka lebih tinggi. Tetapi ini adalah perangkap untuk perkhidmatan sosial dan pihak berkuasa, kerana orang tua seperti itu hidup lebih lama, tetapi setelah 80 tahun, HALE selalu jatuh. Orang tua memerlukan penjagaan, penyelenggaraan jangka panjang, yang memerlukan penglibatan banyak sumber, tetapi tidak semua negeri bersedia untuk ini.