Penemuan saintifik: tikus tahi lalat merasakan medan magnet dengan mata mereka

Sehingga kini, telah terbukti bahawa beberapa spesies makhluk hidup di planet kita merasakan perubahan dalam medan magnet dan menggunakannya untuk tujuan mereka sendiri. Lebih-lebih lagi, telah terbukti bahawa secara evolusi mereka menyesuaikan diri dengan tepat ke medan magnet Bumi, dan mengabaikan radiasi elektromagnetik. Betapa tepatnya mekanisme ini dilaksanakan pada tahap biologi pada setiap haiwan tetap menjadi misteri sehingga baru-baru ini.

Para saintis dari Universiti Duisburg-Essen (Jerman) memilih tikus tahi lalat Ansell, makhluk bawah tanah pelik yang menggunakan mata primitifnya hanya untuk membezakan cahaya dari kegelapan. Ini adalah haiwan yang sangat sosial yang membina terowong bercabang di bawah tanah dan bahkan dapat menggabungkan sarangnya dengan rumah jiran mereka. Dan mereka selalu membuat ruang tidur dengan ketat di bahagian tenggara den, dipandu oleh medan magnet planet ini.

Pada mulanya, dalam eksperimen mereka, para saintis untuk sementara waktu membutakan tikus tahi lalat telanjang dengan anestesia dan mereka berhenti merasakan medan magnet. Untuk mengesahkan teori tersebut, beberapa individu dilancarkan, mata mereka dikeluarkan secara pembedahan. Selama setengah tahun yang lalu, para pemerhati telah melihat bagaimana individu-individu ini berjaya bermain, diberi makan dan berkawan dengan yang lain, mereka menjalani kehidupan yang penuh. Sebagai tambahan kepada satu faktor - dengan perubahan buatan dalam medan magnet di kawasan terarium, orang buta kehilangan kemampuan untuk mencari sudut tenggara yang dihargai.

Akibatnya, para saintis sampai pada kesimpulan bahawa mata inilah yang memberi tikus tahi lalat kemampuan untuk persepsi magnetik. Organ yang dikehendaki dengan reseptor magnetik adalah mata mereka! Buat pertama kalinya dalam sejarah, saintis mempunyai organ khusus untuk mengkaji kepekaan magnetik menggunakan mikroskop elektron dan spektroskopi. Penemuan ini mempunyai prospek besar, penyelidikan di kawasan ini akan berlanjutan.