Penyu kuning terang yang menakjubkan ditangkap di India

Beberapa hari yang lalu, Perkhidmatan Hutan India mengumumkan pelepasan penyu yang tidak biasa dari jaring ikan - reptilia itu menonjol dengan ketara di antara rakan-rakannya dengan warna kuning cerah yang kaya. Makhluk itu segera disebut unik, tetapi media dengan cepat mengingatkan bahawa penyu serupa di wilayah yang sama dijumpai hanya tiga bulan yang lalu. Dan saintis melaporkan bahawa terdapat laporan penemuan serupa dari Nepal, Myanmar dan Bangladesh.

Penyu ini tergolong dalam spesies yang paling meluas di negeri Odesh - Lissemys punctata di India. Terdapat banyak haiwan langka di hutan terlindung tempatan, sehingga perburuan liar berkembang di sini, walaupun mendapat tentangan serius dari pihak berkuasa. Penyu kuning yang tidak biasa dan menarik sekarang dan kemudian muncul di pasar gelap, di mana ia dijual sebagai jimat hidup. Selain itu, kura-kura sendiri cenderung berenang jauh di luar kawasan yang dilindungi, kerap jatuh ke jaring nelayan.

Menurut para saintis, warna kuning terang penyu adalah sejenis albinisme yang disebut kromatik leukisme. Tubuh haiwan seperti itu tidak mempunyai kebanyakan pigmen biasa, namun pigmen pteridin kuning dipelihara dan mendominasi, yang memprovokasi penampilan warna yang sangat terang dan menarik. Ini mungkin mengganggu kelangsungan hidup penyu, yang terbiasa bersembunyi di dalam air kehijauan berlumpur, jadi kekerapan kes-kes penemuan albino aneh ini agak mengejutkan.