Geobacter surreducens telah belajar membina perisai dari kobalt toksik

Walaupun bakteria secara formal tergolong dalam bentuk kehidupan yang sederhana, potensi sebenarnya dan kebolehan yang baru ditemui kadang-kadang melampaui kemampuan seseorang. Sebagai contoh, Geobacter surreducens, yang kagum dengan "penemuan" berteknologi tinggi. Baru-baru ini, satu lagi ditambahkan kepada mereka - baju besi yang diperbuat daripada logam, hampir seperti Iron Man.

Pada masa lalu, Geobacter surreducens telah disabitkan dengan keupayaan untuk membuat kabel nanowow, menjana elektrik, dan menggunakan karat untuk pertukaran gas. Oleh sebab itu, mereka "mengawasinya" sebagai dasar yang menjanjikan bagi biogenerator tenaga dari lumpur dan air. Sebuah harta baru hanya mendorong minat dalam topik ini - ternyata bakteria ini tidak sensitif terhadap kobalt yang sangat beracun. Lebih-lebih lagi, dia belajar menggunakannya sebagai bahan binaan.

Masih belum jelas bagaimana, tetapi bakteria tersebut tidak membenarkan zarah kobalt menembusi membrannya. Oleh kerana itu, keracunan tidak berlaku, tetapi lapisan logam berbahaya bagi mikroba lain terbentuk di luar badan Geobacter surreducens. Bakteria, sebagaimana adanya, membungkus diri di dalamnya, menghasilkan perisai untuk dirinya sendiri, yang telah terbukti secara eksperimen. Para saintis percaya bahawa kobalt tidak terhad kepada satu, ia tidak begitu meluas di Bumi sehingga bakteria hanya dapat bergantung padanya. Terdapat eksperimen dan ujian baru menjelang bagaimana Geobacter surreducens bertindak balas terhadap logam toksik lain - contohnya kadmium.