Jauh di bawah rak Antartika, ahli geologi telah menemui makhluk hidup yang tidak diketahui oleh sains

Komuniti organisma hidup di atas batu

Saintis geologi dari Kajian Antartika Britain telah membuat penemuan menarik di Antartika. Mereka menggerudi lubang sedalam 900m di Gletser Filchner-Ronne untuk mengumpulkan sampel, tetapi ketika mereka menurunkan kamera video di sana, mereka tiba-tiba menemui bentuk kehidupan baru di sana, keberadaannya nampaknya mustahil. Lebih-lebih lagi, kehadiran organisma hidup di dunia bawah es Antartika adalah fakta yang telah lama dibuktikan.

Terdapat dua kesukaran asas dalam mengenali dan memahami makhluk baru. Pertama, mereka tidak bergerak, menyerupai cendawan atau spons. Fakta kekeluargaan belum terbukti, tetapi jelas bahawa makhluk ini tidak dapat bergerak, dan oleh itu bergantung sepenuhnya pada arus yang akan dibawa mereka, termasuk makanan asas. Sebaliknya, semua ubur-ubur ais, cacing, dan krill yang ditemui sebelumnya di Antartika, sebaliknya, terus bergerak mencari keadaan yang lebih baik untuk hidup.

Proses menurunkan kamera ke dalam sumur. Makhluk dalam foto itu tidak ada kaitan dengan penemuannya

Masalah kedua ialah para saintis tidak dapat mengetahui apakah asas untuk bertahan hidup makhluk-makhluk ini. Mereka hidup dalam kegelapan, pada suhu sekitar -2, 2 ºC, sekurang-kurangnya 260 km untuk membuka air lautan, dan tempat terdekat yang memungkinkan fotosintesis adalah sejauh 1500 km. Lebih-lebih lagi, ia terletak di hilir lokasi tempat haiwan misteri ditemui. Jadi apa yang mereka makan?

Terdapat versi bahawa makhluk yang tidak dapat difahami dapat menyerap bahan kimia yang dikeluarkan semasa pencairan glasier atau dari deposit metana. Sayangnya, belum ada kemungkinan untuk mengambil sampel, yang menimbulkan persoalan baru. Berapa jumlahnya? Bagaimana mereka sampai ke dasar glasier? Apakah kitaran hidup mereka? Adakah mereka endemik atau pelbagai bentuk kehidupan di tempat lain? Semua soalan ini masih belum dijawab.