Saintis Eropah telah mula mencipta kembar digital lengkap planet kita

Organisasi Eropah Destination Earth mengumumkan pelancaran program 10 tahun untuk mengembangkan model digital planet kita yang lengkap. Ini akan menjadi persilangan antara simulator saintifik dan kotak pasir komersial yang akan mensimulasikan dan mengkaji pelbagai situasi yang berkaitan dengan iklim. Siapa dan bagaimana akan melaksanakan projek berskala besar itu masih belum diketahui - pada peringkat ini, pencarian orang yang berminat dan sumber yang diperlukan sedang dijalankan.

Peter Bauer, Wakil Pengarah Penyelidikan di Pusat Eropah untuk Ramalan Cuaca Jarak Sederhana, menggambarkan kes penggunaan khas untuk simulator seperti itu. Katakan anda bercadang untuk membeli sebidang tanah di Belanda, di kawasan yang diketahui berada di bawah permukaan laut semasa, dan anda ingin mendapatkannya dengan empangan. Buat masa ini, empangan setinggi 2 m sudah cukup untuk ini, tetapi dalam 20-30 tahun keadaannya mungkin akan banyak berubah. Oleh itu, masuk akal untuk menggunakan perkhidmatan simulator dan memesan ramalan peribadi.

Projek ini dilaksanakan sebagai sebahagian daripada idea global untuk menghilangkan sepenuhnya bahan bakar karbon pada tahun 2050 - banyak negara telah menyatakan minatnya terhadap konsep ini, tetapi belum ada yang mengetahui bagaimana menerapkannya. Kemampuan untuk mensimulasikan terlebih dahulu pelbagai situasi yang akan menjadi akibat dari penyelesaian yang dicadangkan sekarang (lebih-lebih lagi, dalam jangka panjang), sekurang-kurangnya, akan menyelamatkan umat manusia dari sejumlah kesalahan besar. Ini tidak akan membantu mengelakkan pemanasan global atau Zaman Es Sedikit, tetapi sangat mungkin untuk mempersiapkannya.