Mencairkan ais mendedahkan harta karun artifak pemburu kuno

Ahli arkeologi Norway dengan bersemangat melaporkan penemuan "harta karun" - koleksi panah, tombak dan peralatan lain dari suku pemburu kuno yang mengagumkan. Yang tertua di antaranya dibuat 6, 000 tahun yang lalu, di antara bangkai kapal terdapat alat pemburu yang unik yang hanya terdapat di kawasan ini. Tetapi yang paling menarik adalah tempat di mana benda-benda itu dijumpai - para saintis mengatakan bahawa objek tersebut akan menjadi sumber pengetahuan baru yang berharga mengenai zaman kuno.

Ahli arkeologi mengakui bahawa mereka telah menemui jejak "harta karun" bertahun-tahun yang lalu, tetapi mereka dengan hati-hati menyembunyikan tempat itu agar tidak menarik perhatiannya. Ini adalah tempat ais Langfonn di pergunungan Jotunheimen, yang bukan glasier, dan ini adalah ciri utamanya. Gletser cenderung bergerak, meluncur dan membawa unsur-unsur pemandangan jauh, termasuk jejak kehadiran orang kuno. Titik ais juga bergerak, tetapi dengan cara yang sama sekali berbeza, jadi ada kemungkinan besar untuk mendapatkan apa yang tersembunyi di bawahnya ketika ais mulai mencair.

Dalam kes Langfon, ahli arkeologi bernasib baik kerana menemui sebuah laman di hadapan jurang terpencil, di mana para pemburu memandu permainan mereka. Ini ditunjukkan, khususnya, oleh "tongkat intimidasi" khas yang terdapat di sini. Tempat ini sangat senang sehingga orang menggunakannya selama berabad-abad; serpihan alat dari pelbagai era terdapat di sini, dibuat menggunakan teknologi dari Zaman Neolitik Akhir dan Zaman Besi Akhir. Hanya 68 keping anak panah ditemui - sebab itulah ahli arkeologi Norway menyebutnya sebagai "harta karun".

Tetapi, mungkin, keadaan dengan titik-titik ais itu sendiri menarik lebih banyak perhatian, kerana 20 tahun yang lalu Langfon tiga kali lebih besar daripada sekarang. Dan semasa Zaman Es Kecil, pada abad ke-15-20, itu sepuluh kali lebih besar. Tetapi tidak ada yang memperhatikannya, tidak seperti gua dan tempat orang kuno, dan tidak menganggapnya sebagai sumber maklumat berguna tentang masa lalu, dan sekarang semuanya telah berubah secara mendadak. Masih banyak tempat ais di Norway, banyak yang mencair secara aktif, yang memberi harapan para saintis untuk membuat penemuan baru.