Beberapa kilometer ukiran batu kuno ditemui di hutan Amazon

Menurut banyak ahli paleontologi, ketika Zaman Es berakhir kira-kira 11.000–12.000 tahun yang lalu, orang-orang kuno secara aktif memburu rama-rama dan gajah - ini disahkan oleh ribuan lukisan batu unik yang terdapat di hutan Amazon.

Ini adalah tiga tempat perlindungan berbatu di wilayah Serrania-La Lindosa, Colombia. Nampaknya, lukisan dibuat 11, 800-12, 600 tahun yang lalu. Di wilayah tempat perlindungan terbesar, Cerro Azul, lukisan menempati lebih dari empat kilometer temboknya.

Pelbagai jenis haiwan Zaman Es dapat dilihat dalam gambar, termasuk sloth raksasa, llamas dan kuda. Beberapa gambar, menurut saintis, menggambarkan pemandangan perburuan raksasa, dan dengan tahap perincian yang luar biasa untuk masa yang jauh itu.

Selain banyak gambar megafauna di atas batu, ada gambar yang menggambarkan serpihan kehidupan sehari-hari - memburu dan berinteraksi dengan alam sekitarnya. Pada masa yang sama, para saintis menemui di tempat-tempat ini sejumlah besar peninggalan piranha kuno, armadillos, kura-kura dan capybaras, yang digunakan orang untuk makanan dan yang masih dapat dijumpai di hutan Amazon.