1 dari 5 orang dewasa mengalami masalah kesihatan mental semasa usia pertengahan

Para saintis Britain dari University College London meminta semakan semula konsep "krisis pertengahan umur" - pada pendapat mereka, fenomena ini kini sangat dipandang rendah. Secara tradisinya, tumpuan adalah pada masalah mental kanak-kanak dan remaja, sebagai individu yang sedang berkembang, dan juga orang tua - berkaitan dengan risiko demensia pikun. Tetapi statistik yang sukar menunjukkan bahawa orang pertengahan umur juga sangat terdedah.

Untuk kajian ini, saintis mengambil data dari tiga Laporan Analisis Nasional mengenai Kesihatan dan Pembangunan (UK), yang merangkumi maklumat mengenai orang yang dilahirkan pada tahun 1946, 1958 dan pada tahun 1970-an. Seramai 28, 000 orang dikenal pasti, yang berumur antara 23 hingga 69 tahun, mengalami sebarang keadaan tekanan jiwa. Para penyelidik cuba merangkumi keseluruhan spektrum penyakit, tanpa merujuk kepada jenis gangguan tertentu, untuk menilai keadaan secara keseluruhan.

Ternyata pada usia pertengahan orang mengalami beban mental maksimum - satu dari lima menderita. Dan ada kecenderungan untuk "meremajakan" masalahnya: sebagai contoh, bagi mereka yang lahir pada tahun 1946, angka ini adalah 19.1% pada usia 53 tahun. Bagi mereka yang dilahirkan pada tahun 1958, ini adalah 15.2% pada usia 50, dan generasi dari tahun 70-an mula mengadu tekanan pada usia 46, dan ada 19.9% ​​dari mereka. Data di UK, tetapi penyelidik yakin bahawa di dunia global moden keadaan di negara lain serupa.

Salah satu sumber tekanan utama pada usia pertengahan adalah bekerja. Seseorang kehilangannya, yang lain menyedari kesalahan dalam memilih profesion, yang lain membina kerjaya dan harus berkorban untuk berehat dan komunikasi dengan keluarga. Banyak yang mengalami kesukaran membesarkan anak atau bercerai, dan ada yang menyedari bahawa sekarang dia adalah orang dewasa yang sama yang harus menjaga kedua-dua anggota keluarga yang lebih muda dan orang tua yang lebih tua. Dan penampilan beban seperti itu tidak dapat dilalui sepenuhnya tanpa jejak.